Det melder Bloomberg. Airbagene er levert av selskapet Takata Corp i tidsrommet 2000 til 2004.

1,73 millioner av bilene skal være Toyota-modeller. Av disse er 490.000 biler solgt i Europa og 580.000 i Nord-Amerika, ifølge Reuters.

Corolla, Matrix og Camry er blant modellene som berøres, ifølge CNN.

Informasjonssjef Espen Olsen i Toyota i Norge forteller til aftenposten. no, at dette nå får konsekvenser for 7700 norske eiere av Toyota.

Rammer 7700 norske Toyota-eiere

— Toyota setter sikkerhet og kvalitet høyest av alt og velger derfor å kalle inn 7700 biler til verksted i Norge for å sjekke kollisjonsputen på passasjersiden, sier Olsen.

Modeller som er involvert er Yaris, Corolla, og Avensis produsert i perioden november 2000 til mars 2004.

Han forteller at bakgrunnen for dette er at det kan være feil på tennmiddelet som blåser opp kollisjonsputen på passasjersiden. Dette kan føre til at kollisjonsputen ikke løses ut slik den var tiltenkt.

— Ingen feiltilfeller er rapportert i Europa, sier Olsen.

Toyota-eierne vil bli kontaktet så raskt som mulig for å avtale tid på verksted for inspeksjon og eventuell utskifting av komponenter.

700 Honda-biler tilbakekalles

Honda tilbakekaller rundt 1,14 millioner biler, mens Nissan trekker tilbake 480.000 biler. I tillegg varsler Mazda at feilen kan relateres til rundt 45.500 av deres solgte biler.

Nissan har foreløpig ikke kommet tilbake til Aftenposten med informasjon om hvor mange biler dette gjelder hos dem i Norge.

Tom Gullkrona Skoglund, pr- og markedssjef i Honda Norge, forteller at det er felles leverandør av den aktuelle airbagdelen til Honda, Nissan og Toyota.

Nå får feilen konsekvenser for 700 norske Honda-eiere.

— Mesteparten av Honda-bilene som trekkes tilbake er i USA og Japan. I Norge gjelder det 700 Honda-biler som trekkes tilbake, sier Skoglund.

Han forteller at det hovedsakelig dreier seg om modellene CR-V og Jazz som er produsert mellom 2002 og 2003.

— Når vi nå vi får nødvendig kontaktinformasjon fra myndighetene, vil vi ta kontakt med de som eier bilene og be dem ta kontakt med sin lokale Honda-forhandler. Der bytter de ut den aktuelle delen på alle disse bilene uten kostnad for kunden, noe som skal ta rundt en time. De aktuelle kundene vil bli kontaktet i løpet av mai måned sier Skoglund.

Dette er den største tilbakekallelsen fra Takata siden 1995, da en rekke bilprodusenter trakk tilbake ni millioner biler fra markedet etter feil på bilbeltene.