Det ble i fjor solgt 11.894 nye biler i Hordaland, en nedgang på knappe fem prosent fra året før, viser fersk statistikk fra Opplysningsrådet for Veitrafikk AS (OVF).

Totalt ble det solgt nesten 138.000 nye personbiler i Norge i 2012, det nest høyeste tallet siden 1986.

Kraftig vekst i hybridsalget

— Vi har hatt et veldig oppsving i salget av hybridbiler. I fjorårets tre siste måneder utgjorde hybrider mellom 70 og 80 prosent av nybilsalget vårt, og det er spesielt vår nye Yaris og Prius+ som har ført til dette resultatet, sier salgsdirektør Rolf Johannesen i Jæger Automobil.

— Vi har en klar oppfatning av at stasjonsvognen Prius+ er blitt drosjeeiernes favorittbil, sier han.

I 2012 ble det registrert 6164 nye personbiler med hybriddrift, dette er ifølge OVF en økning 58 prosent fra året før.

Fordoblet elbilsalg i 2012

Toyota Yaris hadde i fjor en salgsvekst på hele 77 prosent, noe som tilsvarer at 408 nye Yaris-er rullet ut på hordalandsveiene. Mest solgte modell var imidlertid VW Golf (431 biler), men her ble det notert en salgsnedgang på nærmere 30 prosent i forhold til året før.

At flere tenker miljø og elbiler, viser salgstallene for Nissans elbil Leaf, som ble solgt i 344 eksemplarer i Hordaland, en økning på hele 575 prosent fra 2011.

I 2012 ble det solgt over 4000 elektriske biler i Norge, det en fordobling fra året før.

— Om ikke lenge har vi over 10.000 elbiler på norske veier, sier Snorre Sletvold, leder i Norsk Elbilforening.

Det blir stadig færre dieselbiler

Salget av dieselbiler fortsetter å stupe, noe salgsdirektøren hos Jæger kan bekrefte.

— Avensis har lenge vært en typisk dieselbil, nå selger vi omtrent bare bensinutgaver av denne modellen. Det samme gjelder også de klassiske SUV-bilene, ca. 60 prosent av våre egne RAV-modeller ble i fjor solgt med bensinmotorer, sier Rolf Johannesen.

For året samlet havnet dieselandelen av nye biler i fjor på 64,3 prosent, mot 75,7 prosent i 2011.

Større utslag i Bergen

— I Bergen merkes overgangen fra dieselbiler til bensinbiler ekstra godt. Jeg tror det har sammenheng med alt snakket om å stenge ute dieselbiler fra bykjernen når forurensningen er på sitt verste.

Johannesen peker videre på at det dessuten er mange som ikke utelukker at det kan komme ytterligere og strengere restriksjoner i årene fremover, og da vil verdien av en dieselbil falle mye mer enn en vanlig bensinbil eller hybridbil.

— Dette ser vi tydelig også på salget av brukte biler. Det er nesten ingen som kjøper brukte dieselbiler i dag, sier salgsdirektør Rolf Johannesen hos Jæger Automobil.

Toyota har vært det mestselgende bilmerket i Hordaland siden 2001, bortsett fra 2011 da Volkswagen smatt forbi på nybilstatistikken.