Les også:

Utenlandske bilprodusenter skor seg på krisen i Japans bilindustri. Ford gjenåpner bilfabrikker i Taiwan, Kina og Sør-Afrika.

General Motors (GM) kan gjenvinne posisjonen som verdens største bilprodusent. Toyota passerte i 2008 GM og ble verdens største bilprodusent.

Også tyske Volkswagen (VW) ligger an til å bli større enn Toyota, ifølge bilanalytikere.

I Japan og Nord-Amerika kan sørkoreanske Hyundai og amerikanske GM og Ford bli de store vinnerne når japanske biler uteblir fra markedene.

Toyota og Honda opplyste i påsken at deres produksjon i Japan falt med 63 prosent i mars. Nissan-produksjonen falt 52 prosent.

Analytikere mener Toyota kommer til å produsere mellom 6,3 millioner og 7 millioner biler i år, mens GMs produksjon er anslått å passere 8 millioner biler og VW rundt 7 millioner, ifølge adm. direktør Koji Endo i analyseselskapet Advance Research Japan i Tokyo.

Det amerikanske kredittvurderingsselskapet Standard & Poor’s har nedgradert kredittverdigheten til de seks største japanske bilprodusentene og bildelprodusentene fra «stabil» til «negativ».