17. mai er trolig den dagen i året det knipses mest bilder her på berget. Og færre har det ikke blitt etter at den digitale kamerarevolusjonen feide over oss.

Muligheten for direktevisning og stadig mer avanserte og intelligente autofunksjoner har utvilsomt bidratt til at kvaliteten på bildene har blitt bedre.

Men all verdens avansert kamerateknologi til tross, kvaliteten på sluttresultatet avhenger til syvende å sist av personen bak kameraet: Deg.

Vi har derfor bedt vår erfarne fotograf Stein Bjørge om å servere noen eksempler på hvordan 17. mai bildene kan gjøres bedre:

Forgrunn og bakgrunn:

Barnetoget passerer. Røde flagg og vinkende barn. Lag et rammeverk av flagg og farger. La barna komme inn i motivet... knips i det rette øyeblikk. Mye er gjort ved å bestemme seg for hvor man skal stå. Husk vær tidlig ute og fremst i rekken. Og ikke minst ha kamera klart. I virvarr av barn er det lett å miste fokus på dine egne håpefulle. FOTO: STEIN BJØRGE.

Telelinse/Zoom:

Bruk telelinsen til å finne motivet inne folkemengden. Enten det er jr. på skuldrene til far eller mormor med flagget. Still kamera på lavest blender verdi slik at bare det som er skarp blir skarpt. Telelinsen lager forgrunn og bakgrunn uskarp og motivet kommer tydeligere frem. I dette tilfellet her; gutten med flagget. FOTO: STEIN BJØRGE.

Oversikt/riktig plasering:

Få med hvor bildene er tatt. På slottsbakken er det naturlig med slottet i bakgrunnen. Stå der hvor barna går nedover igjen. Slik er både barn og ansikter vendt riktig vei mot kamera med riktig bakgrunn. Rygger er ikke det vi er ute etter på en dag som dette. FOTO: STEIN BJØRGE.

Hele toget:

Finn en høyde, hustak, trapp eller veranda. Den fulle og hele oversikten fra et fugleperspektiv gir ofte fine klassiske 17.mai bilder. FOTO: STEIN BJØRGE.

Det oppstilte bildet:

Et bilde av barna i finstasener viktig å ta før is , brus , potetløp og skrubbsår ødelegger det hele. Barna er fremdeles i godt humør og ikke stinn fulle av sukker. Et minne fra nasjonaldagen er garantert i boks. Det betyr at alt annet av bilder denne dagen er ren bonus :-) FOTO: STEIN BJØRGE. Mat og drikke:

Ingen liker å bli tatt bilder av når de er halvveis inn i en pølse eller har hele nesa ned i en kopp. Men disse bildene hører hjemme på den store is, pølse og brus dagen . Gå tett på og få med gleden over at alt kan spises og drikkes i mengder denne dagen. FOTO: STEIN BJØRGE.

Lys og skygge:

Lek deg med motivene om solen gir skygger. Fang bevegelser og silhuetter. Ikke bry deg om annet en former og skyggene. Et motiv som er annerledes enn de tradisjonelle bildene.

Bruk av blitz:

Solskinn og blits er en fin kombinasjon ute. Automatikken i kamera i dag er så bra at en blits kan hjelpe til å få lettet opp motivene som man tar i direkte sollys Bruk blits bevisst og få bedre tegning i skyggepartiene i klær og ansikter. Her brukt på en bunadfamilie fra Vest-Telemark. FOTO: STEIN BJØRGE.

Froskeperspektiv:

Legg deg ned i gresset. Eller bare bøy knærne så kommer du ned på barnas nivå .En ny vinkel og en fin inngang til det gode 17.mai bildet sett fra deres ståsted. Gir spennende bilder mot rene bakgrunner som f.eks. skyfri himmel. FOTO: STEIN BJØRGE

Glem for all del ikke å:

Det finnes en rekke bildeprogrammer som gjør det enkelt å gjøre bildene dine bedre. Mulighetene er uante, og for mange til å listes her. Det viktigste er at du kan fikse et i utgangspunktet dårlig bilde, til å bli ganske bra. Er bildet for mørkt, kan du gjøre det lysere, er det for lyst kan du gjøre det mørkere. Du kan ta bort røde øyne hvis personene har fått dette. Du kan øke eller senke kontrasten og fargemetningen, med enkle grep.

I tillegg har du mulighet til å beskjære bildene, slik at du kan fjerne forstyrrende elementer, eller komponere bildet mer harmonisk. Hvis det stikker en fremmed hånd inn i en av bildekantene, er det jo bare å beskjære bort denne.

Millioner av digitalfotografier råtner vekk på minnekort og harrdisker verden over. Siden det er lettere å ta mange digitalbilder, er det mange som opplever at de ikke er like mye verdt som et papirfoto, og behandler bildene deretter. Profesjonelle fotografer verden over fortviler over dette, og ber folk om å sette sine digitalfoto i system, slik at de bevares. De kan systematisere dem i mapper på harddisken din, eller i fotoalbum som du finner i fotoprogrammer eller på Internett.

Det er et faktum: Datamaskiner går i stykker og harddisker krasjer hindsides all reparasjon. Du skal være heldig og rik for å basere deg på at du kan klare å skaffe tilbake bildene etter et datakrasj. Og det er dramatisk: under katastrofer sier folk at noen av det eneste de prøver å redde med seg, er fotoalbumene sine. Fotoene dine kan du aldri ta på nytt: Ha alltid en backup!