— Det er blitt flere bensinbiler, og hybrider med bensin- og elektromotorer, sier Ivar Schjetlein i firmaet Biltransport.

Få føler bilmarkedet mer på kroppen enn Schjetlein og hans kolleger.

Hver dag losser de fire-fem jernbanevogner med nye biler på terminalen ved Kanalveien på Mindemyren i Bergen, biler som skal ut til bilforhandlere i og rundt Bergen. Klokken seks om morgenen er Schjetlein på plass for å hjelpe lokføreren på godstoget med å få vognene på plass ved avkjøringsrampen. Inne i vognene står bilene stablet i to etasjer, og hver eneste en må rygges forsiktig ut. I nitiden er vognene tømt, og lastebilene på vei ut til forhandlerne, men med færre dieselbiler på lasteplanet enn i fjor.

Politisk usikkerhet

— Det er ikke uventet at salget av nye dieselbiler går ned. Politikerne og mediene skapte i fjor usikkerhet rundt avgiftsendringen som kom fra nyttår, der dieselbiler i snitt fikk et påslag på engangsavgiften på rundt 3000-4000 kroner, sier Stig Morten Nilsen, administrerende direktør i Norges Bilbransjeforbund (NBF).

Like fullt selges det fremdeles godt over dobbelt så mange nye dieselbiler som bensinbiler. Av totalt vel 58.000 solgte nybiler i landet hittil i år, utgjorde dieselbiler nesten 40.000, viser tall fra Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV). Svikten i salget av dieselbiler var på landbasis åtte prosent.

Mer bevisste kunder

Også bilforhandlerne i Bergen merker en klar dreining fra dieselbiler til bensinbiler.

— Hos oss er dieselbiler nesten ute når det gjelder segmentet rundt størrelser som Golf, Yaris og andre småbiler. Kundene er blitt mye mer opptatt av NOX-utslipp og forurensning, og velger rene bensinbiler eller hybridbiler, sier salgsdirektør Rolf Johannesen i Jæger Automobil.

Også i segmentet Avensis og større stasjonsvogner er bensinmotorene på vei tilbake, ifølge Johannesen.

— Kun fem prosent av disse bilene vi solgte i fjor var bensindrevne, mens andelen hittil i år er steget til 35 prosent, sier han.

Siden nyttår har Jæger knapt solgt små bruktbiler med dieselmotor.

Satte salgsrekord

Tendensen er den samme hos Møller Bil Nesttun.

— Vi selger langt flere bensinbiler av modellene Golf, Polo og up! nå enn vi gjorde tidligere. Dette er gjerne nummer to bil hos en familie og brukes mindre enn en større familiebil, der diesel fremdeles dominerer, sier markedssjef Helge Prestegard.

Møller Bil Bergen AS satte i fjor omsetningsrekord og passerte for første gang én milliard kroner i salgsinntekter. Det ble solgt 2861 nye og 1399 brukte biler fra selskapets fire forhandlere i Bergen.

Samlet hadde de syv største bilforhandlerne i Bergen en omsetning på over fire milliarder kroner i fjor (se tabell). Det er en økning på 13 prosent fra året før.

Hybridene kommer

Hybridbilene har for lengst gjort sitt inntog både i Norge og internasjonalt. En hybridbil har to motorer, det mest vanlige er en kombinasjon av bensin og strøm. Fordelen er blant annet at bilen kan gå utslippsfritt med den elektriske motoren ved lave hastigheter.

— Det er ingen tvil om at hybridteknologien er på fremmarsj. Alle produsentene jobber på spreng med å finne best mulig løsninger. Det mest spennende akkurat nå er en variant som Mercedes tester ut i sin B-klasse, hvor komprimert hydrogen brukes til å drive elmotoren, som igjen driver bilen, sier Stig Morten Nilsen i NMF.

Ligger under fjoråret

— Vi er forberedt på at interessen for hybrider kan ta av utover høsten. Spesielt spent er vi på mottakelsen av syvseteren Prius Pluss, som kommer på markedet i slutten av denne måneden, sier salgsdirektør Johannesen hos Jæger.

Fra før har Toyota-forhandleren fire modeller som tilbys som hybrider, i tillegg til Lexus, som bare fås som hybrid.

Selv om troen på hybridbiler er stor, viser de nakne fakta fra OFV at det bare ble solgt 1807 nye hybridbiler i Norge i årets fem første måneder. Det er faktisk over 100 færre enn på samme tid i fjor.

tabellen.JPG