— Det har vært et tøft år. Det skjedde noe med kjøpemønstrene til folk under finanskrisen som er vanskelig å ta igjen. Det sitter mye lengre inne å kjøpe de dyre tingene, sier Bjørg Kolstad, daglig leder i Black & White

I butikken i Kong Oscars gate huser Kolstad tre etasjer hvor kun de mest anerkjente møbelmerkene slipper inn. Blant luksussofaer og designerstoler viser hun vei inn til kjøkkenutstillingen.

— Kjøkkenene her fra Poggenpohl er rangert som Tysklands beste og mest eksklusive kjøkken, og har en pris på rundt en halv million inkludert hvitevarer. Jeg håper jeg får solgt ti av dem i år. Vi er underveis til å nå målet på 8 -10 kjøkken i året.

Flytter ut av sentrum

I 2010 gikk Black & White rundt 300.000 kroner i underskudd, mens omsetningen falt 600.000 kroner. Kolstad håper nye lokaler med parkeringsmuligheter vil snu omsetningen.

— Vi kommer til å flytte ut av sentrum og opp mot Fana-siden i november. Vi forenkler driften fra tre til ett gulv. Det ser jeg veldig frem til.

Hun tror internett har bidratt til å endre kjøpemønstrene til mange av kundene.

— Jeg tenker ofte på at vi har en fin utstilling her i butikken som vi ønsker at kundene skal bruke. Mange av kundene som kjenner til bestemte merkevarer orienterer seg også på nettet, og salget kommer den veien. Detteer merkbare endringer.

— Den kjøpekraftige generasjonen i 40-årene og nedover har vokst opp med PC og handler på en annen måte. Derfor må jeg nok fokusere mer på sosiale medier og en god nettside fremover, fortsetter hun.

Graving ødela

Flere av de frittstående kostbare møbelbutikkene i Bergen har ikke helt kommet seg etter finanskrisen i 2008. I mai måtte Cook Design gi tapt etter åtte år i markedet.

TiT Art & Design i Teatergaten kan også rapportere om et tøft år. Daglig leder Tulla Gundersen forteller at selskapet gikk med underskudd i fjor, nøyaktig hvor mye vil hun ikke oppgi. Et gravearbeid i gaten utenfor butikken fra oktober til mai skal være hovedårsaken til de svake resultatene.

— Vi var helt innelukket. Kundene har nærmest måtte gå gjennom en labyrint for å finne frem til oss, sier Gundersen.

- Tenker langsiktig

Hun anslår at forretningen har tapt nærmere 1,5 millioner kroner på gravingen.

— Vi har vært veldig spente på hvordan det kom til å gå etter at gaten åpnet igjen, og vi har heldigvis merket oss en merkbar økning i antall kunder. Nå vet man ikke om det kommer en ny finanskrise. Men jeg tror og håper på at resten av året vil være stabilt.

Gundersen har også merket seg at kundene har endret holdning til møbler i den øvre prisklassen.

— Selv om jeg ikke tror de store investeringene sitter lenger inne, er kundene mer gjennomtenkt og langsiktig planlagt enn tidligere.

Flere små ordre

Jens Christian Berle, daglig leder ved Berle Taburetten er blant de få som er godt fornøyd med fjoråret. I 2010 gikk de opp ti prosent i omsetning. I år ligger de an til å holde samme nivå. Han forteller at færre store ordre har veid opp for flere små.

— Før krisen fikk vi inn flere totalordre, særlig på hytter hvor de bestiller alt fra tapeter, gardiner til sofa. Nå er det vanligere at man kun kjøper sofaen, men antall kjøp har økt ganske hyggelig, forklarer han.

Han tror blandingen av moderne og klassisk design gjorde at butikken raskt kom i normal gjenge igjen etter finanskrisen.