I fjor betalte verdens største tobakksselskap Philip Morris «Skeive dager» i overkant av 100.000 kroner for enerett til å selge sine produkter, melder NRK.

Helsedirektoratet mener imidlertid at slike avtaler er å regne som sponsing og at de dermed er i strid med tobakksskadeloven.

— Vår tolkning er at Philip Morris gjør dette i markedsføringsøyemed, og all markedsføring av tobakksprodukter i Norge er forbudt, sier avdelingsdirektør Anne Hafstad i Helsedirektoratet.

Philip Morris opplyser i et brev til helsemyndighetene at selskapet har inngått lignende avtaler med 22 andre festivaler i Norge.

- Vi vet med sikkerhet at to-tre festivaler er ulovlig sponset, og vi har ganske tydelige indikasjoner på at dette foregår på ganske mange flere festivaler, sier Hafstad.

Helsedirektoratet har nå gitt selskapet beskjed om at all sponsing av festivaler må opphøre. Philip Morris mener imidlertid at de har holdt seg til regelverket.

— Alle våre forretningsaktiviteter utføres helt og fullt i samsvar med lover og regler. Tobakk er en lovlig vare i Norge, men regjeringens tobakkspolitikk har ført til at vi i dag har 40 prosent uregistrert omsetning her i landet. De organiserte kriminelle jubler, skriver Nordan Helland, kommunikasjonsdirektør i Philip Morris Norge, i en epost til NRK. (©NTB)