Kundesenteret på Bergen Storsenter er det eneste stedet du kan få ordnet opp i alt som har med billetter i Skyss å gjøre.

Irene Evanger bor på Sotra og har tre barn under 18 år som trenger Skysskort. Hun synes systemet er håpløst gammeldags, tungvint og uprofesjonelt.

— Skyss har et kontor på Sotra, men der kan du ikke få ordnet slike ting. De henviser til kundesenteret på Bystasjonen. Det er det eneste stedet de har full service på alt slikt. Det betyr at du må stille opp personlig, sier Evanger.

Hun jobber heldigvis i sentrum og har mulighet til å være tidlig i køen.

— Men alle er ikke så heldige. Jeg har fungert som en slags kundeservice for Skyss. Jeg har fraktet penger og stått i kø for naboer og kjente som ikke har hatt mulighet til å ta fri halve dagen for å få skikk på det som man skulle tro var en enkel affære å få ordnet, sier Evanger.

To luker er vanligvis bemannet, og køene er spesielt lange nå om dagen når alle studentene inntar byen og skal ha sine busskort.

Tungvint hverdag

Klassevenninnene Marte Blix (18), Lisbeth Vedå (17) og Agathe Holtan Wathne (17) på Bergen Handelsgymnasium er heller ikke spesielt imponert over kundeservicen til Skyss.

— Det er mye å tenke på og planlegge når du er avhengig av Skyss, spesielt hvis du ikke bor i sentrum og lettvint kan stikke innom kundesenteret, sier Marte Blix.

Hun er oppgitt over at det for eksempel ikke går an å fylle opp Skysskortet med bankkort på bussen.

— Er kortet tomt og du ikke har kontanter på deg, ligger du tynt an, sier hun, og skolevenninnene er enige.

Vil ha automater

Alle ønsker seg en enklere busshverdag, gjerne med automater på buss- og bybanestopp slik at man slipper å planlegge og tenke for mye på hvordan man skal få den kollektive hverdagen til å gå i hop.

— Jeg for min del begynner å tenke på logistikken i lang tid før kortet begynner å gå tomt. Jeg begriper ikke at det skal være nødvendig å gjøre det så vanskelig, sier Marte Blix.

Taper penger

Irene Evanger mener at systemet er så vanskelig å forstå og håndtere at mange bussjåfører heller ikke finner ut av det.

— Jeg er overbevist om at Tide taper mange penger fordi bussjåførene ikke klarer å beherske systemet og lar passasjerene reise gratis, i stedet for å risikere forsinkelser mens de prøver å finne ut av tingene. Jeg har selv opplevd det, sier hun.

Alt på ett sted

Informasjonskonsulent i Skyss, Camilla Lundberg Berntzen bekrefter at Kundesenteret på Bystasjonen er det eneste stedet hvor kundene kan handle alle typer billettprodukter over disk.

— Signatur trenges fra foresatt dersom barn og unge under 18 år skal ha et personlig Skyss-kort. Det er bare på Bystasjonen man kan ordne dette. Men alle periodekort kan bestilles via post dersom man sørger for at de nødvendige signaturer er lagt ved, sier Berntzen.

Kontant på bussen

Hun bekrefter at det ikke går an å betale med plastkort på bussen, enten man nå skal ha enkeltbillett eller trenger å fylle opp busskortet. Skyss har ingen planer om å plassere kortautomater på bussene.

— Å betale med bankkort tar altfor lang tid til at vi kan innføre det på bussene. Bare tenk hvordan det er i butikkene når transaksjonene tar lang tid. Det ville skapt kaos med lange billettkøer og store forsinkelser hvis bussjåførene skulle brukt tid på dette.

Beste rabatter

— Vi oppfordrer alle som bor i byen, til å skaffe seg Skysskort slik at færrest mulig løser enkeltbilletter på bussen. Skysskort gir de beste rabattene, og av- og påstigninger går raskere unna når flest mulig av passasjerene har skaffet seg gyldig reisebevis før de går om bord, sier Berntzen.