— Hvis jeg hadde vært programdirektør i TV 2 ville jeg skjerpet meg litt ekstra nå, sier Hans Hjellemo.

Han er medierådgiver og kommentator med lang erfaring fra arbeid med tv-medier.

TV 2 tjener penger som aldri før i fjor. For første gang bikket selskapet tre milliarder kroner i omsetning, og leverte et rekordresultat på 490 millioner kroner før skatt.

Men kanalen har mistet seere. Ikke minst til TVNorge, som presser dem spesielt på norskprodusert underholdning.

TV 2 har valgt strategi for å møte konkurransen.

— "Primetime" preges stadig mer av norske produksjoner. Det har aldri vært tøffere konkurranse på dette området enn nå. Vi er derfor avhengig av å satse på egenproduksjon, og mye av overskuddet skal uten tvil brukes her. Det betyr flere produksjoner i antall, og lengre sesonger, sier kommunikasjonsdirektør Rune Indrøy i TV 2.

Mer norsk

Hans Hjellemo er enig i at det er veien å gå.

— Slaget om TV-seerne fremover vil stå om egenproduserte programmer som er forankret i norsk virkelighet. Både TV 2 og TVNorge viser betydelig vilje til å investere i nytt, egenprodusert innhold selv om det er dyrt. Til sammen burde de være så gode at de bør ta seere fra NRK, sier Hjellemo.

Konkurransen gir norske TV-seere stadig mer kvalitet

Medierådgiver og kommentator Hans Hjellemo

Han påpeker at TVNorge har et fortrinn i at de som nisjekanal står friere. De har ikke de forpliktelsene TV 2 har som allmennkringkaster.

— Tidligere hadde TVNorge egenproduserte nyheter, innkjøpt underholdning og økonomiske problemer, Så gjorde de et tydelig valg: De kuttet ut nyheter, som er dyrt og som de uansett ikke kunne konkurrere på, sier Hjellemo.

I stedet investerte TVNorge i egenprodusert kvalitetsunderholdning.

— De fikk inn mange av de beste humorfolkene i norsk TV-produksjon. Det var et kjempesjakktrekk. Som nisjekanal kan de tillate seg et slikt valg. Det er derfor de har tatt markedsandeler. Nå er TVNorge blitt skarp og synlig som merkevare, sier han.

Vanskelig for TV 2

Men Hjellemo mener at TV 2 har alle forutsetninger for å henge med i konkurransen.

— For å greie det må de være på hugget med gode konsepter og godt innhold. Her har de fordelen av å ha Egmont som eier. De har jo Nordisk Film og mye erfaring på underholdning. Men det er litt trøblete for TV 2. De skal fornye seg, men må ikke gjøre det så raskt at det store publikum ikke kjenner igjen kanalen.

Norske TV-seere er utvilsomt blant vinnerne i denne kampen, mener Hjellemo.

— Konkurransen gir norske TV-seere stadig mer kvalitet, sier han.

Konkurranse på to fronter

Leif Ove Larsen ved institutt for medievitenskap ved Universitetet i Bergen beskriver TV 2s markedskamp som en tofrontskrig.

— TV 2 konkurrerer på den ene siden med NRK som seriøs allmennkringkaster, og på den andre siden med TVNorge som underholdningskanal. TVNorge serverer kvalitetsunderholdning basert på norsk virkelighet. Det er en suksessoppskrift. Riktignok har TV 2 Hotel Cæsar, men jeg etterlyser viljen til å satse mer på norsk fiksjon fremover, sier Larsen.

Ifølge Larsen er konkurransen med NRK ytterligere skjerpet i helgene og med kampen med TVNorge foregår først og fremst i ukedagene.

Norsk såpe best

Professor Helge Østbye ved Universitetet i Bergen mener at norskproduserte programmer alltid er mer attraktive enn utenlandske av samme type.

— En norsk såpeserie drar uavhengig av kvalitet flere seere enn en utenlandsk såpeserie. Dette forklarer blant annet den svake posisjonen til TV3. De har satset for lite på norsk, sier han.

Østby mener hovedforklaringen på at TV 2 taper seere er at kanalens kjernevirksomhet, nyheter og underholdning, finnes på flere andre kanaler.

— Publikum har mindre kanallojalitet. Det taper først og fremst de store på, sier han.

Østbye mener TV 2 har bakket ut i konkurransen mot store NRK og blitt mer lik TVNorge.

— TV 2 har mistet markedsandeler. Men siden den totale TV-tittingen har økt med ca. 30 minutter de siste årene, trenger ikke frafallet av antall seere å være så dramatisk, mener Østbye.

Satser på sang

Nyansatt programdirektør i TV 2, Pil Brandstrup, sier hun ikke er bekymret over konkurransen fra TVNorge.

— Vi skal satse på mer norsk underholdning. TV 2 skal tilby masser av sterke kvalitetsprogrammer som engasjerer og underholder seerne, sier Brandstrup. Han viser blant annet til nysatsingene "The Voice" og "Hver gang vi møtes".

— Dette er programmer vi har hatt betydelig suksess med, og denne formen for underholdning er blant det vi også kommer til å satse på fremover.

NORSKE TALENTER (TV 2): Mest sette program hadde 1.028.000 seere.
IDOL (TV 2): Mest sette program hadde 1.007.000 seere.
SKAL VI DANSE (TV 2): Mest sette program var finalen, med 995.000 seere.
ÅNDENES MAKT (TVNORGE): Mest sette program hadde 490.000 seere.
ALT FOR NORGE 2 (TVNORGE): Mest sett program hadde 549.000 seere.
71 GRADER NORD (TVNORGE): Mest sette program hadde 601.000 seere.
NISSENE OVER SKOG OG HEI (TVNORGE): Mest sette program hadde 588.000 seere.
THE VOICE (TV 2): Mest sette program hadde 655.000 seere.
HVER GANG VI MØTES (TV 2): Mest sette program hadde 624.000 seere.