— Det har ikke vært knallvær i juli, og da handler folk istedenfor å ligge hjemme og sole seg, sier senterleder Marielle Sæternes, som er svært fornøyd med senterets første halvår.

Kjøpesenteret Xhibition økte omsetningen med 22 prosent i årets første seks måneder, og i juni gikk salgsinntektene opp med nesten 24 prosent sammenlignet med samme måned i fjor.

Juni er en av de aller beste periodene for kjøpesentrene

Knut Eliassen

Ifølge Sæternes ser tallene for juli måned også ut til å øke, og hun tror de gode resultatene skyldes at senteret har fått inn flere nye butikker det siste året.

— Det er mange konsepter som bergensere liker, og en del av dem finnes gjerne ikke på så mange andre sentre, sier Sæternes.

Ferie- og skattepenger

— Med ferie- og skattepenger har folk mer penger tilgjengelig, og spesielt hvis man ikke drar på utenlandsferie og bruker pengene der. Men er det fint vær, så benytter man anledningen til å være ute i solen, sier trendanalytiker Ståle Økland.

Det vekslende været faller i god jord hos flere av byens kjøpesentre.— Det er absolutt Lagunevær, vi kaller det for det, sier Knut Eliassen.

Lagunen har økt omsetningen sin noe dette halvåret, og i juni gikk den opp med 5,6 millioner kroner sammenlignet med samme måned i fjor.

— Juni er en av de aller beste periodene for kjøpesentrene, for da sammenfaller alt. Folks lommebøker er fylt opp av både ferie- og skattepenger, uttaler Eliassen.

Lagunen Norges største

Målt etter omsetning var Lagunen landets største senter i løpet av årets første halvår.

— Dette er sterke tall tatt i betraktning all anleggsvirksomheten som har vært i Laguneområdet i med bygging av bybanetrasé og bussterminal, sier Eliassen om de 1,4 milliardene senteret omsatte for.

I juni og juli har det vært en nedgang sammenlignet med samme periode året før.— Nedgangen skyldes i stor grad at vi har cirka 200 færre parkeringsplasser i sommer sammenlignet med det vi hadde i fjor, grunnet bygging av p-hus i Laguneparken, forteller Eliassen.

Likevel peker pilene oppover for de to siste ukene, og det tror han kan skyldes juliværet.

Størst på kjøpesentre

— Norge er faktisk det landet i verden med flest kvadratmeter kjøpesenter per innbygger, og nordmenn går mye på kjøpesentre stort sett hele året, sier trendanalytiker Ståle Økland.

— Burde ikke folk gjøre andre ting enn å henge på kjøpesenteret i ferien?

— Jeg skal ikke moralisere, men det handler ikke så mye om behov lengre. Selvsagt er mat noe vi trenger, men for de fleste handler kjøpesentre om opplevelse og tidtrøyte. Det handler om følelser og det å unne seg noe, og man skal heller ikke undervurdere det sosiale aspektet. Eldre og familier liker gjerne å sitte på kafeer, kjøpe is og kikke litt. Da går det fort noen timer.

- Fornøyde med nullvekst

Åsane storsenter har hatt gode salgsinntekter det første halvåret, men i juli er det foreløpig ingen økning, ifølge senterleder Mette Rekke Alsager.

— Det er bra med tanke på at Ica Maxi har vært stengt siden 20. juni og står for en stor del av omsetning, sier hun.

Derimot har det stått relativt stille det første halvåret på Vestkanten.

— Det er en stor byggeplass her nå, så vi er veldig fornøyde med nullveksten hittil i år, uttaler markedssjef Jan Rognaldsen.

Men i juli er omsetning opp med omtrent fem prosent.

— Det betyr at det har vært mye regnvær. Vind og vær avgjør, forteller Rognaldsen.

Ned for Kløverhuset

Senterleder ved Kløverhuset, Morten Mørken, forteller at det ikke er mulig å kommentere omsetningen det første halvåret uten samtidig å nevne det kommende. Senteret har nemlig hatt en nedgang på et par prosent.

— Dette skyldes bevisste valg med tanke på leietakermiks, sier Mørken.

Han tenker da på at det ikke har vært drift i alle senterets lokaler.

— Vi har full kontroll på de tomme lokalene, og er 100 prosent utleid fra medio september, uttaler han.

Oasen hadde også noe nedgang i omsetningen det første halve året, men salgsinntektene økte i juni i år sammenlignet med samme måned i fjor.

Har du svidd av feriepengene på kjøpesenter?