Tingretten i Vänersborg sier nei til Saabs ønske om rekonstruksjon., skriver Aftenposten.no.

IF Metall, de Saabansattes fagforening, kan derfor begjære sin egen arbeidsgiver konkurs. Tirsdag besluttet de ansatte at de ikke vil benytte seg av denne muligheten umiddelbart.

Holder igjen

Fagforeningene behandler spørsmålet nå. Selskapet sa i går at de kan bli tvunget til å begjære konkurs dersom de får nei til å gjennomføre gjeldsforhandlinger.

— Vi vil nå nøye analysere situasjonen. Me mindre selskapet kan finne en annen løsning, eller stille seg selv konkurs, blir vi tvunget til å gjøre det i løpet av de nærmeste, skriver IF Metalls leder Stefan Löfven i en pressemelding som respons på dommen.

Spørsmålet er nå hvem som melder konkurs først - de ansatte eller ledelsen.

I følge den svenske avisen Dagens Industri, er det fullt mulig at selskapet selv velger å slå seg konkurs før fagforening rekker å gjøre det.

Gammelt nytt mente retten

Tingretten begrunnet sin beslutning med at de økonomiske problemer i Saab Automobile vedvarer siden sist rekonstruksjon, til tross for en rekke tiltak for å tilføre selskapet kapital. Det virker uklart hvordan de skal løses problemet, mente retten videre.

— Situasjonen rundt de kinesiske interessentene virker tåkete. Det er også uklart angående ressurser som kan legges til selskapet fra andre interessenter, sa dommer Gunnar Krantz i dag.

Dommeren sikter først og fremst til finansiering på kort og mellomlang sikt.

— Det er vanskelig å se hvordan selskapet skal kunne fortsette å produsere biler.

— Det har vært en veldig tung beslutning å fatte. Historien har samtidig vist at når et selskap legges ned gir det grobunn for et nytt, sier han, men understreker samtidig at Saab formelt ikke er ferdig enda.

Saab har mulighet til å anke dommen, skriver Expressen.

- Vært skepisk lenge

— Denne dommen betyr at det er fritt frem for alle som ønsker å slå Saab konkurs. De er ikke lenger beskyttet mot sine kreditorer, sier redaktør i bilforlaget Jon Winding-Sørensen.

Han har fulgt Saab-situasjonen lenge og er ikke overrasket.

— Helt siden Spykers tok over for General Motors januar 2010 har jeg vært skeptisk til hele opplegget.

Winding-Sørensen mener at en bilfabrikk som produserer 100.000 biler i året ikke har mulighet til å overleve i et høykostland lenger. De kinesiske investorene har ikke fått lov å investere i Saab slik de fikk da Volvo ble kjøpt opp. Deres egne myndigheter har så langt hindret det.

— Tvilsomme russere og like tvilsomme kinesere har lusket i kulissene. Rare ting har skjedd som at de jekket opp styrehonorane når arbeiderne ikke fikk lønn.

Saab startet opp så tidlig som i 1937. Ti år senere begyntet bilproduksjon - som skulle bli et eventyr. En av Sveriges største suksesshistorier er i ferd med bukke under.

— Det hele er bare jævlig trist, konkluderer bilforlagets redaktør.