1. januar tar Tine med seg rundt 400 ansatte til London for å planlegge hvordan de skal håndtere 2012s utfordringer i Norge.

Mens kundene fortviler over tomme smørhyller i butikkene, gleder 400 ansatte i Tine seg til en storslått konferanse i London.

For å henge med på utviklingen i de internasjonale markedene, tar Tine med seg 400 ansatte på en tredagerstur til London.

Der kan de blant annet beskue butikker med stappfulle smørhyller. Men det er ikke det som er hovedmålet med den storslåtte konferansen, sier kommunikasjonsdirektør Elisabeth Morthen.

— Dette er en faglig konferanse vi gjennomfører hvert år, som er viktig og nødvendig. I år er den lagt til London for å få en bedre forståelse av den internasjonale konkurransen som vi ser stadig mer og mer av i Norge, sier Morthen.

Samlingen finner sted i januar. Det er de ansatte i salgs-, strategi og forretningsutvikling- og markedsavdelingen som skal til Storbritannia for å planlegge hva norske forbrukere skal finne i butikkhyllene neste år. De ulike avdelingene vil ha litt ulike program, men det er også en del sosiale arrangementer.

- Er det for å unngå situasjoner som smørmangel dere samler 400 ansatte i London?

— Nei, denne konferansen er planlagt i nesten ett år og handler ikke om smørsaken, sier Morthen.

- Er det riktig med en slik konferanse når norske forbrukere ikke får varene de skal ha i butikkene?

— Dette er årlig konferanse både for å kartlegge markedssituasjonen og koordinere arbeidet og forberede oss på det som skjer i 2012, sier direktøren.

Møtet er planlagt fra torsdag til fredag den aktuelle uken.

— Noen kommer tirsdag på grunn av møter onsdag formiddag, men de fleste kommer onsdag kveld eller torsdag morgen, sier kommunikasjonsdirektør Elisabeth Morthen i Tine.

De ansatte flys hjem lørdag, men kan bli over til søndag for egen regning. Tidligere år har Tine hatt sine årskonferanser på Gardermoen og Soria Moria.

Morthen sier billettene er bestilt i god tid for å få lavest mulig pris. Skulle alle ha reist sammen, ville Tine-gjengen fylt mer enn to vanlige passasjerfly.

Bekymret for konkurranse

I Norge møter Tine sine internasjonale konkurrenter gjennom det svenske meieriselskapet Arla og det franske meieriet Danone. Arla har mest osteprodukter i norske butikkhyller, blant annet Fetaost og Castello, mens Danone hovedsakelig har satset på yoghurt.

— Den internasjonale konkurransen kommer nå til Norge i stadig større grad, konferansen er ett av mange tiltak for å forberede oss på dette, sier Morthen.

I november i år ble det kjent at Tines administrerende direktør Hanne Refsholt i tillegg til betalte studier får full lønn på 2,1 millioner kroner i det året hun har studiepermisjon. Hun skal dermed ikke delta på den flotte konferanseturen.

marita.valvik@aftenposten.no