— Vår tradisjon er å fornye oss, sa konsernsjef Hanne Refsholt da hun presenterte årsresultatet for Tine i forrige uke.

Dette betyr at Tines jobb hele tiden er å sørge for at folk kjøper mest mulig Norvegia-ost. Men det betyr også at de må finne på nye ting hele tiden, som den vellykkede satsingen på treningsserien Yt i fjor.

For noen år siden betydde det at Tine også valgte å satse på helt andre ting enn melk og meieriprodukter, for å ha flere ben å stå på.

Av Tines 18,9 milliarder kroner i omsetning kommer 3,2 milliarder kroner fra såkalt «annen virksomhet» - varer du nokså sikkert har sett i matbutikkene.

Lite til kassen

Mange kjenner igjen eple- og appelsinjuice av merket Sunniva, laks merket Salma eller ferdigmiddager fra Fjordland. Men foreløpig kaster disse andre tingene heller lite av seg. Snarere tvert imot.

Både Sunniva og Fjordland sliter, mens laksestykker merket Salma regnes som en suksess av Tine selv. Nå tar de også denne ut i verden.

Men problemet er: Av hele omsetningen på 3,2 milliarder kroner sitter Tine tilbake med bare 14 millioner kroner i kassen på dette forretningsområdet.

— Dette er ikke tilfredsstillende, sier finansdirektør Jørn Spakrud i Tine.

Et problemområde har vært Diplom-Is, særlig utenfor Norge. Akkurat som svenskene har slitt med å selge svensk is i Norge, sliter Tine med å selge norsk is i Sverige og Danmark.

Totalt tapte Tine over 130 millioner kroner på Diplom-Is i våre to skandinaviske søsterland i 2009 og 2010.

Taper flere steder

Det var så dårlig at begge selskapene ble solgt i fjor, og selskapet regner dermed med at resultatene fra «annen virksomhet» skal ta seg opp i år.

— Hadde det ikke vært for tapene i Sverige og Danmark ville resultatet for annen virksomhet vært 29 millioner kroner bedre i fjor, sier finansdirektør Spakrud.

Men han innrømmer likevel at det fortsatt er et stykke igjen før området tjener nok.

Men is er ikke det eneste problemet. Blant annet lanserte Tine i februar i fjor en yoghurt tilsatt omega 3-olje fra deres datterselskap Maritex. Denne formen for tranyoghurt fikk en heller laber mottagelse hos forbrukerne, og den forsvant fra markedet igjen allerede i januar i år.

Samtidig opplevde juice fra Sunniva motgang i fjor.

  • Vi hadde en dårlig utvikling på juice i begynnelsen av året. Det er i ferd med å snu, men vi er ikke fornøyd sier Spakrud.

Heller ikke ferdigmiddagprodusenten Fjordland, som også står bak yoghurten Yoplait, dessertene Kos og hybridsmøret Bremykt, klarte seg veldig godt i 2010.

Resultatet av all motgangen er at Tine tar rev i seilene og jekker ut det som går dårlig, mens de fortsatt satser på det som er nærmere kjernen av det de driver med.

— Ett eksempel på det er at vi solgte Diplom-Is i Sverige og Danmark, sier Tines kommunikasjonsdirektør Elisabeth Morthen.

Nye muligheter

Dette betyr ikke at Tine mener de trenger færre ben å stå på.

— Vi ser at det innenfor melk og meieriprodukter vi klarer å skape best lønnsomhet. Men vi ser også at det, til tross for hardere konkurranse, fortsatt er et stort potensial på meieriområdet, og at det er mange muligheter for nyskaping der, sier Morthen.