Tine har besluttet å selge sin majoritetsaksjepost i Salmon Brands til den andre eieren i selskapet, Bremnes Seashore. Salmon Brands er selskapet bak Salma-laks.

Aftenposten kjenner til at Tine i lang tid har jobbet for å finne en annen løsning på eierskapet til Salma.

De har vært svært fornøyd med suksessen, og har hatt lyst til å utvide til Europa, men har da hatt ønske om en annen samarbeidspartner enn dagens. Siden de ikke fikk dette til, valgte de nå å selge seg helt ut av lakseproduksjonen.

Taus om pris

Hverken Tine eller kjøperen Bremnes Seashore vil gå ut med prisen.

— Men vi har betalt en god pris for å si det sånn, sier administrerende direktør i Bremnes Seashore Olav Svendsen til Aftenposten.no.

Han sier de ikke ser seg om etter en ny samarbeidspartner.

- Nå skal vi drive selv og så vil fremtiden vise. Vi ønsker spesielt å satse mer på det utenlandske markedet, i tillegg til å bevare vår sterke posisjon på hjemmemarkedet, sier han.

Tine fortsetter som leverandør av tjenester innen salg og distribusjon av SALMA til Salmon Brands.

Salgsuksess

Salma er en salgssuksess med en sterk posisjon i det norske markedet. Salma-laks er vakuumpakket fersk laksefilet som gjerne kan spises rå. Den vakuumpakkes umiddelbart etter slakting, noe som betyr at kvaliteten holder seg meget bra.

I dag er det lite konkurrerende produkter til Salma ute i butikkene. Ett av de få er Frøyas Sashimi som i dag selges i NorgesGruppens butikker og som eies av oppdrettsselskapet Salmar. Disse er ganske ferske i markedet.

- Vi mener tiden og prisen er riktig for et salg. Én eier sikrer en tydelig definert retning for selskapet videre og gir de beste utviklingsmulighetene for selskapet videre, sier konserndirektør Hege Holter Brekke i Tine til Aftenposten.no. Hun er også Tines styrerepresentant i Salmon Brands.

Hun går ikke videre inn på hvorfor Tine selger seg ut av salgssuksessen.

— Vi er veldig stolte over å ha vært med på å utvikle denne varen. Vi tror at vår kompetanse sammen med Bremnes sin kvalitet har vært en suksessformel, sier hun.

Foreløpig har Tine ingen konkrete planer om å satse videre på lignende produkter.

— Vi sitter på unikt kompetansemiljø, men vi vet ikke hva vi vil gjøre med dette videre, sier hun.