Meierigiganten Tine troner øverst på Synovates årlige undersøkelse over de best likte bedriftene i Norge.

For fire år siden, etter 13 år på toppen, sendte forbrukerne Tine 25 plasser ned på listen da det ble avslørt at Tine hadde forsøkt å kjøpe Synnøve Finden ut av ICAs forretninger.

Kjøttprodusenten Gilde klatrer i årets undersøkelse opp til en 7. plass. Det er opp fra 70.-plassen som forbrukerne straffet selskapet med etter E. coli-skandalen i 2006.

Dårlig husk Forklaringen er enkel, skal vi tro handelsekspertisen:

– Folk har dårlig hukommelse. Når det stormer som verst, er det lett å slenge seg på en bølge og boikotte et selskap, sier førsteamanuensis Bendik Samuelsen ved Handelshøyskolen BI til Aftenposten.

Ifølge Samuelsen er det i tillegg avgjørende for bedriftene som havner i dårlig vær, at de tar ansvar for det forbrukerne mener er galt. Gilde er ifølge forskeren et godt eksempel på det, ved ikke å forsøke å sno seg unna E. coli-saken, men tvert om endre organisasjonens måte å jobbe på, innføre strengere hygieneprogram og så videre.

Telenor klatrer Professor Alexander Cappelen ved Norges Handelshøyskole peker på noe av det samme. Han mener at reklamepenger ikke er avgjørende for forbrukernes tilgivelse, men hvordan selskapene viser at de har lært av sine feil.

I så måte er Telenor en av årets vinnere, mener professoren.

Telegiganten fikk et voldsomt omdømmefall i fjor etter avsløringene om at en underleverandør i Bangladesh brukte barn som arbeidskraft.

I år er Telenor det selskapet med størst fremgang, med en vekst på 11 prosentpoeng i andel kunder som liker selskapet. Dermed er Telenor opp fra fjorårets bunnplassering, til en 18. plass i årets undersøkelse.

Cappelen viser til at Telenor har tatt selvkritikk og ansvar, og blant annet lenker til Bangladesh-saken fra den første siden på egne nettsider.