Tines største eksportartikkel, Jarlsberg, kan møte veggen i USA. Landet ønsker å beskytte sin egenproduserte ost fra subsidierte importprodukter.

Det er vel en uke siden Representantenes hus med stort flertall godkjente at regjeringen i USA kan legge avgifter på subsidierte varer som importeres fra Kina og andre land.

Hvert år betaler norske forbrukere 95 millioner kroner i støtte til Tine for at meierigiganten skal lage Jarlsberg som de kan selge i USA.

39 øre pr. liter melk

Pengene hentes fra melken vi kjøper. For hver liter melk du kjøper i butikken, går 39 øre til støtte av eksport av Jarlsberg-ost. 60 prosent av Tines produksjon på 13.000 tonn går til eksport.

USA er markedet med størst omsetning av Jarlsberg utenfor Norge, og Tine skriver i sin årsrapport at de ønsker at en stadig større andel av selskapets vekst skal skje utenfor Norge. Nå har amerikanerne sett seg lei på at subsidierte importerte varer skal konkurrere med amerikanske.

Ifølge StockLink iMarkedet er det viktigste å få et bedre grep om konkurransen fra Kina, men norske varer, som Jarlsberg, kan også bli rammet.

Beskytter hjemmemarkedet

For ikke mange uker siden kunne Aftenposten fortelle at Tine ønsket å beskytte Norvegia og Jarlsbergostene i Norge mot utenlandsk konkurranse. Tine hadde spilt inn et ønske om prosenttoll på faste hvite oster til myndighetene.

– Vi vil at barrièren for å importere ost blir større. Det må til for å trygge de norske produktene, sa konserndirektør Stein Øiom i Tine til Aftenposten etter at han i februar presenterte resultatene for fjoråret.

Nå kan han møte seg selv i døren på vei til USA, selv om det her er snakk om en avgift på subsidierte produkter og ikke en tollbarrière.

– Vi kjenner foreløpig ikke til hva endringen innebærer. Gjennom vårt datterselskap i USA jobber vi nå for å få innsikt i spørsmålet og danne oss en oversikt over hvilke konsekvenser dette eventuelt kan få for oss. Samtidig forholder vi oss til at dette er et område som er omfattet av WTO-avtale, sier Kari Raunedokken i en e-post til Aftenposten.

Billigere i USA

Historisk har Tines Jarlsberg-eksport vært en måte å få avsetning av norsk melk på, men de siste årene har Tine jobbet hardt for å bygge opp en internasjonal merkevare av Jarlsberg-osten.

For å selge osten i utlandet, må prisene i butikken ligge på tilsvarende nivå som konkurrentenes.Dermed selges Jarlsberg-osten i mange land til lavere kilopris enn forbrukerne i Norge får kjøpt den for.

I dag selges Jarlsbergosten i ni av ti supermarkeder i USA og osten har ifølge Tines årsberetning en markedsandel på 8 prosent.

Hva synes du om denne saken? Si din mening i kommentarfeltet eller på vår facebook-side!