Kjøper du to pakker grillpølser, slår nemlig tilbudet inn. Da får du begge for 40 kroner.

Bt.no sjekket i dag prisene ved Ica Maaseskjæret, etter tips fra en kunde som har irritert seg over at gule tilbudslapper ikke er reelle.

— Vi la først merke til at en sjokoladeplate som var nedsatt, virket dyr. Vi ville sjekke hva den kostet før, og så at det var samme prisen. Da sjekket vi flere produkter i butikken, og så at det var konsekvent. Senere har vi sjekket flere ganger, og sett det samme, sier kunden.

I butikken i dag var den gule tilbudsprisen på flere varer identisk med den ordinære prislappen som er gjemt under.

Gjelder kun multikjøp

Butikksjef Neil Stewart Keltie ved Ica Supermarked Maaseskjæret sier dette kun forekommer i forbindelse med det han kaller multikjøp. Det vil si at ved kjøp av flere varer, blir de enkelte varene billigere. Han forteller at dette er merket tydelig ved siden av varene i butikken.

SJOKOLADETILBUD: Crispoen blir billigere om du kjøper seks sjokolader. Lapp om det henger i butikken, men ikke rett ved siden av sjokoladen.
Camilla Aadland

— Men ved grillpølsene var det ikke noe skilt som viser at tilbudet slår inn om du kjøper flere pakker?

— Det er det nå, sier han, og legger til:

— Det står på førstesiden av tilbudsavisen vår, og det henger flere plakater om det ute.

Han viser til at tilbud ved multikjøp er merket med plakater både i butikken og klistrelapper ved varen.

— Jeg synes det er bra merket, men det er jo ikke bra nok når kunden har misforstått, sier han.

Villedende markedsføring

Regionleder for Forbrukerrådet Hordaland, Pia Marken Kleppe, mener merkingen ikke er god nok.

— Dette er villedende markedsføring. Et tilbud må være reelt. Er det snakk om kvantumsrabatt, må dette komme klart frem, sier hun.

Vi har oppegående kunder. Jeg har ingen interesse av å lure noen.

Butikksjef Neil Stewart Keltie

Det er Forbrukerombudet som har tilsyn med markedsføring. Fagdirektør Jo Torkel Gjedrem vil kun uttale seg på generelt grunnlag.

— Det må fremgå helt tydelig hva tilbudet gjelder. Hvis det er et kvantumstilbud der du får lavere pris hvis du kjøper flere, må det fremstilles på en klar og tydelig måte. Det må ikke være fare for at den vanlige forbruker ikke forstår dette og tror at enkeltvaren er på tilbud, sier han til bt.no.

Han sier dette må gå tydelig frem av resten av markedsføringen.

— Hvis forbrukeren ser tilbudslapp på en vare, vil jeg tro at de fleste forbrukere oppfatter det som et tilbud på enkeltvaren, sier Gjedrem.

KVANTUMSRABATT: Ved siden av tøymyknerne henger en lapp som forklarer at tre stykker koster 25. Men kjøper du en flaske, koster den det samme som den gjør ellers.
Camilla Aadland

Vil ikke lure kunderButikksjefen understreker at han er opptatt av at prisene skal være riktige.

— Jeg har ikke råd til å gjøre feil. Vi har oppegående kunder, og jeg har ingen interesse av å lure noen, sier Keltie.

En av kundene i butikken, Rune Hordnes, er ikke imponert over prismerkingen.

— Jeg synes ikke det er greit. Det er rett og slett fanteri. Det virker som bevisst villedende markedsføring. De har kanskje sitt på det tørre, men de er nok bevisste på å gjøre det sånn, sier han.

Butikksjefen har i løpet av torsdag ettermiddag fjernet alle gule lapper i butikken, så det ikke lenger skal være noen tvil.

— Jeg ønsker ikke at flere skal føle seg lurt, sier han.

Butikkene i Bergen er ikke de eneste som opererer med de omstridte «tilbudsprisene». Også i Oslo er dette vanlig praksis, ifølge Klikk.no, som omtalte fenomenet onsdag.

Hva synes du om Icas tilbudspriser? Lureri eller grei praksis? Si din mening i kommentarfeltet!

ICA-VARER: Mange av Icas egne varer kan du kjøpe med kvantumsrabatt. Det står i en egen avis, men er ikke merket på hyllen.
Leserbilde
SJOKOLADETILBUD: Denne sjokoladen var med i et tilbud om fem sjokolader for 50 kroner.
Leserbilde
VIL IKKE LURE: Butikksjef Neil Stewart Keltie ved Ica Supermarked Maaseskjæret sier at han mener det er viktig å ikke lure kundene. Han mener rabatten ved kjøp av flere varer er godt merket og kommunisert til kundene.
Camilla Aadland