Fredag ble det kjent at Det Stavangerske Dampskibsselskab (DSD) har kjøpt Sparebanken Vests aksjepost på 9,6 prosent for 50 millioner kroner.

86,1 prosent

DSD eier etter kjøpet 86,1 prosent i Tide Sjø og har tilbudt øvrige aksjonærer samme pris som Sparebanken Vest, 23 kroner pr. aksje.

Kommer selskapet over 90 prosent, varsler DSD at de vil vurdere tvangsinnløsning av øvrige minoritetsaksjer.

— Tettere integrasjon vil være en fordel for Tide Sjø, fordi det vil gjøre det lettere å tilføre kapital, sier adm.dir. Steinar Madsen i DSD.

Han sier at fergedrift er blitt spennende etter at områdemonopolene ble brutt.

- Fordel

I dag driver Tide Sjø ferger helt fra Troms til Oslofjorden, og leverte senest torsdag anbud på en fergerute i Sandnessjøen.

— For øyeblikket har vi tre fartøyer under bygging på Stord. De skal gå mellom Bergen og Sogn. Før vi legger inn anbud på nye ruter må vi kunne vise at vi har egenkapital til å finansiere nybygg. Derfor er det en fordel for Tide Sjø å bli et rent datterselskap under DSD Holding, sier Madsen.