Prosjektleder for E39 Rådal-Svegatjørn, Arne Eltvik, har den utakknemlige jobben med å finne plass til 1,5 millioner kubikk stein.

For å illustrere problemet har han laget en tegning som viser hvor mye stein det egentlig handler om. Se for deg en steinhaug med en diameter tilsvarende Lille Lungegårdsvannet, og høyde på mer enn to rådhus (52 meter høyt).

Da vet du hva han har å stri med.

— Det er et ekstremt bilde når det plasseres slik midt i et byområde, men det sier noe om hvilke store mengder vi snakker om, sier Eltvik til Fanaposten.

Flesland takket nei

Statens vegvesen skal sprenge vekk fjell tilsvarende Lærdalstunnelen mellom Rådal og Os. Planene for det gigantiske prosjektet er så godt som klare, men det henger på klarsignal fra Stortinget.I mellomtiden jobber Eltvik og co på spreng — bokstavelig talt.

Foreløpig aner ikke hvordan han skal gjøre av steinene, som skulle egentlig brukes til utbygging på Flesland, blant annet til å utvide taksebanen og forberede en fremtidig rullebane 2. Så fant Avinor ut at de selv kan klare å produsere tilstrekkelig med stein fra Liland.

— Vi får ikke steinen før i 2014 og 2015. Da averterer vi den i markedet. Det er god stein som det kan produseres god pukk av, sier Eltvik til bt.no.

Kan bli dumpet i sjøen

Vi ser etter flere områder som må være over 100.000 kubikkmeter. Arne Eltvik

Siste utvei kan bli å dumpe steinen i sjøen, men det krever tillatelse.

Etter at saken ble omtalt i Fanaposten tirsdag, har Eltvik fått én henvendelse.

— Det er en som har ringt, men saken er ikke løst. De kunne ta 5-10 prosent av totalen. Vi ser etter flere områder som må være over 100.000 kubikkmeter, sier prosjektlederen.

— Men jeg regner med at vi finner en løsning etter hvert, understreker han.

En større del av massene kan lagres i Endelausmarka, men det vil ifølge Eltvik «utvilsomt» bli et stort overskudd. Han sier at de skal ha klar en løsning innen sommeren.

Tips? Send MMS/SMS tl 2211, eller skriv e-post

PROSJEKTLEDER: Arne Eltvik avbildet byggestarten på søndre innfartsåre.
KNUT STRAND (ARKIV)