Telenor la ut en uvanlig melding på Facebook-siden sin torsdag kveld:

«Kjenner du noen som er LUDO-kunde og er redd for å miste summetonen? Vi utvider åpningstidene her på Facebook til klokken 22.00 hver dag frem til 3.februar. Via direktemelding hjelper vi med å hurtigportere over til oss».

— Vi er ikke døde

Idar Vollvik reagerer på fremstøtet.

— Det er vel slik at den enes død er den andres brød, men vi er jo ikke døde. Jeg ville ikke ha gjort det samme, sier han til bt.no.

- Det er mange som sprer frykt og farer med usannheter. Generelt oppfatter jeg ikke Telenor som uetisk, men dette er kanskje noe nytt. Det er gjerne ikke helt foranket i Telenor-ledelsen?! Jeg har i hvert fall aldri prøvd å utnytte en slik type situasjon i alle år jeg har holdt på. Men Telenor må gjøre det de synes er rett, sier Ludo-sjefen.

Telenor har over 100.000 tilhengere på Facebook. Ikke alle er imponert over stuntet:

«Her smis det mens jernet er varmt», mener en bruker.

«Man venter til grisen er avlivet før man deler den opp, ufint av Telenor», melder en annen.

«Drittsekkmentalitet åforsøke å ta kundene til Ludo før det er klart om de må til skifteretten», lyder en annen melding.

«Dette er rett og slett usmaklig og neppe klarert oppover i systemet», tror en bruker.

Men 108 personer har klikket liker på Telenors melding, og ikke alle er enige i at Telenor oppfører seg dårlig.

«Hvordan kan noen si at det er smålig å tilby LUDO kunder ettalternativ? Skal 40.000 kunder porteres på en uke må man begynne NÅ, går ikke åvente og håpe at ting ordner seg, man må være føre var», påpeker en bruker.

«Det som er virkeligunødvendig og usmakelig ville være å sitte og se på at LUDO kundene misterdekningen neste fredag uten å gjøre noe», påpeker en annen bruker.

- Alle er trygge

Vollvik beroliger sine 40.000 Ludo-kunder, selv om også Post- og Teletilsynet advarer om at Ludo ikke lenger har noen avtale som sikrer kundene, og at selskapets leveranser kan oppføre fra 3. februar.

- Alle er helt trygge hos oss. Det vil jeg utdype mer i morgen. Jeg har vært truet med på samme måte i Chess-tiden, da var det snakk om konsesjon på personvernsopplysninger, sier han.

Ludo har også vært i krig med konkurrenter før. I 2009 kuppet Tele 2 adressen www.ludo.no og fylte den med reklame for sitt eget selskap.

— Det førte til at vi fikk mange nye kunder. Kundene har høy selvjustis.

- Ment som en service

Telenor viser til at Post- og teletilsynet torsdag advarte om at Ludo-kundene snart risikerer å stå uten mobiltjenester.

- Det stemmer at vår kundeservice har lagt ut en melding på Facebook. Dette er ment som en service. Hvis noen vil bytte, sier vi her, sier pressevakt Atle Lessum i Telenor.

Selskapet ønsker ikke å kommentere problemene i Ludo Mobil.

PS: Etter at denne artikkelen ble skrevet, har vi fått vite at også teleoperatøren Netcom har lagt ut en oppfordring Facebook:

«Er du eller har du en venn som er LUDO-kunde og er redd for å miste forbindelsen? Husk at NetCom alltid er et trygt og godt valg med Fastpris-abonnement som gir deg mest for pengene. Send oss en melding under fanen Kundeservice (PM) eller en e-post til facebook-support@netcom.no, så hjelper vi deg med å bli NetCom-kunde :-)»