– Jeg har 20–30 samtaler om dagen. Jeg hadde ikke klart meg uten denne, sier Rafiq og viser stolt frem mobiltelefonen sin. Han livnærer seg med utlån av penger og snakker med kunder hele tiden.

Aftenposten møter ham hos en teleforhandler i Yelahanka, et gruvesamfunn like utenfor Bangalore. Rafiq er kunde i Uninor, Telenors selskap i India. I og med at han ringer så mye tror han at det lønner seg, men han er ikke sikker. Derfor har han også Simkort fra Telenors konkurrent Reliance.

Han er ikke alene om å ha flere Simkort. Derfor er det trolig reelt mellom 350 og 400 millioner indiske mobilbrukere, ikke drøyt 500 millioner slik statistikken viser.

Krig på flyplassen.

I IT-sentrumet Bangalore kjemper 12 mobilaktører om Rafiq og de andre kundenes gunst. Uninor var blant de siste på banen med lansering i desember.

Allerede på flyplassen starter krigen. De som sjekker inn på Bengaluru International Airport, kan ikke unngå å se den velkjente blå Telenor-propellen og slagordet «ab mera number hai» – «min tid er nå» eller «mitt nummer nå».

Langs motorveien inn mot byen står det svære reklamepostere fra de ulike mobilselskapene på rekke og rad. Gigantiske reklameplakater på de mest populære kjøpesentrene, små plakater hos forhandlerne og egne servicesentre er noen av Uninors fremste våpen inne i sentrum av byen. Målet er å slå kloa i de utålmodige unge og forretningsfolk.

–Konkurransen er hard, og folk er ekstremt opptatt av pris, sier kommunikasjonssjef Vrunda Shekar i Uninor Bangalore.

–Hvor mye bruker dere på markedsføring?

Shekar rister på hodet og holder seg for munnen, det har hun ikke lov å si noe om. Men det er ingen tvil om at det er snakk om mye penger. Telenor er også på plass i syv andre regioner og vil investere 18–22 milliarder kroner i India

Ved utgangen av desember hadde Uninor 1,2 millioner kunder, siden har ikke Telenor gått ut med tall. Men tall fra Cellular Operators Association of India viser at Uninor ved utgangen av februar hadde nesten 3,6 millioner kunder og var på 8. plass med 0,87 prosent markedsandel.

Du finner flere økonomisaker om Telenors India-satsning på denne siden.

Sjefen ikke Uninor-kunde.

Uninors sjef Stein-Erik Vellan er ikke blant disse. Han er kunde hos konkurrenten Idea. Uninor har nemlig ikke lansert i hovedstaden New Delhi ennå. Og det er her Uninors hovedkvarter ligger, i forretningsstrøket Gurgaon, et par mil fra sentrum.

Selv om Uninor har mobillisens i nesten hele India, så er spekteret for mobilnettet fortsatt i Forsvarets besittelse flere steder.

–Forsvaret har ikke faset det ut ennå. Forhåpentlig skjer det i løpet av året, sier en oppgitt Vellan.

Derfor synes han det er ufint av regjeringen å lyse ut lisenser på tredje generasjon (3G) mobilnett nå, når man ikke har fått tilgang til hele 2G-nettet. De som får 3G-lisenser, må punge ut milliarder, og Uninor søker ikke.

Til Mumbai og Kolkata.

Vellan gleder seg imidlertid over at Uninor vil lansere i fem nye regioner før sommeren. Disse omfatter blant annet de folkerike byene Mumbai (tidligere Bombay) og Kolkata (Calcutta).

Telenors India-satsing ble kunngjort midt under finanskrisen høsten 2008 og førte til ordentlig børsskrell. For sent, for dyrt, feil finansiering og for mange konkurrenter var noen av ankepunktene.

–Vi må huske at India har dobbelt så mange innbyggere som hele Europa tilsammen. Og det er flere språk i India enn i Europa. Likevel er det langt flere mobiloperatører i Europa, sier Vellan.

Leier og outsourcer.

I land som Bangladesh og Pakistan var Telenor tidlig på plass og bygde mobilmaster selv. I India må Uninor leie master fra andre. Callcenter, IT-drift og andre tjenester er satt ut.

–Det har sine fordeler å komme sent. Vi sparer kostnader, og vi kan tenke annerledes, mener Vellan.

Han er veldig opptatt av ikke å vike fra Telenors verdier. De Uninor-ansatte må ta et omfattende e-læringskurs om blant annet helse, miljø og sikkerhet. Kurset er delvis et resultat av lærdommen Telenor høstet etter avsløringen av arbeidsforholdene hos masteleverandører i Bangladesh.

Korrupsjon.

En av de største utfordringene i India er korrupsjon. Vellan ga tre ansatte sparken da de forsøkte å skaffe seg personlige gevinster.

–Jeg er en snill og vennlig kar, men slike ting slår jeg beinhardt ned på, sier han.