Forbrukerrådet fikk i fjor mer enn 100.000 henvendelser fra folk i hele landet. For første gang har Forbrukerrådet sett nærmere på henvendelser i forhold til innbyggertall, og det viser seg at telemarkingene ivrer mest etter å vise sin misnøye.

Telemark topper

— Telemarkingene kaprer førsteplassen, så der har butikkene noe å bryne seg på, sier Ingeborg Flønes, direktør for forbrukerservice i Forbrukerrådet.

Telemarkingene får hjelp fra Forbrukerrådet nesten dobbelt så ofte som forbrukerne i Sogn og Fjordane.

— Årsaken kjenner vi ikke. Det er jo ikke sikkert at de finner seg i mer. Det kan like gjerne være at de er så bevisste når de handler, at de sjeldnere får dårlig vare, sier Flønes.

Bilklager

Biler topper klagestatistikken. Deretter følger husleie på andreplass. Forbrukerrådet registrerer økning i henvendelser som handler om legemidler, kosmetikk, mattrygghet og hotell, og færre henvendelser enn før i saker som handler om strøm, forsikring, spillkonsoller og foto.

Er vestlendingene for snille?