— Du skal ha ganske sterk psyke for å tåle alt vi utsettes for, sier Mohammad Saeed. Han har jobbet som taxisjåfør og drosjeeier i 10 år, og mener bransjen har ufortjent dårlig rykte.

— Jeg sier ikke at vi taxisjåfører er engler, men de fleste av oss forsøker bare å tjene penger for å forsørge familien, og setter vår stolthet i å få kundene trygt hjem, sier Saeed.

— Det finnes hissige, uærlige mennesker her som i andre yrker. Men det er på tide at alle hederlige sjåfører får den ros de fortjener.

Tror de eier sjåføren

Saeed reagerer på sakene Aften har skrevet om taxiklager de siste ukene, og mener de gir et ensidig bilde av situasjonen.

— Det er mye uakseptabel oppførsel den andre veien også. Særlig sjåfører med innvandrerbakgrunn må høre ting som går langt over grensen for det som kalles folkeskikk, mener Saeed.

Han er blitt overfalt, skjelt ut, og blitt spurt ut om Osama bin Laden og Anders Behring Breivik.

— De fleste kunder er veldig hyggelige, men noen mangler respekt. Et eksempel er folk som vil høre radio på full guffe i bilen. Hvis jeg spør om vi kan dempe lyden, sier de "Jeg betaler, og kan ha lyden så høyt jeg vil. Kjør for faen!". Men passasjerene eier ikke meg, selv om de betaler meg for å kjøre et sted.

Maktesløse mot stjeling

Saeeds kollega, Waseem Shazad, sier at alle taxisjåfører han kjenner har følt seg truet minst en gang i løpet av karrieren.

— Dette er ikke som å jobbe på Rimi eller på et kontor. Du møter alle typer mennesker, og det er en stresset situasjon fordi det er så hard konkurranse om turene. Vi må jobbe mye for å få en akseptabel lønn, og det er mye venting før vi får en tur, sier Shazad. Det vanligste problemet er fulle folk som ikke kan, eller ikke vil betale for seg.

— I slike saker er det lite vi kan gjøre. Hvis vi får tak i politiet, sender de vedkommende vekk og ber oss anmelde saken. Etter noen uker får du brev med beskjed om at saken er henlagt, sier Shazad.

I fjor opplevd han at en full fyr tok en stol fra en uteservering, kastet den på bilen og hoppet på panseret.

— Politiet tok mannens personalia og ba meg taksere skaden. Vi investerte mye tid i det. Likevel ble saken henlagt, forteller Shazad.

Sjåførene bør takle alle slags folk

Glenn Tuxen i Norges taxiforbunds Osloavdeling mener taxisjåfører bør være forberedt på å håndtere all slags oppførsel. Tuxen har selv lang erfaring som sjåfør.

— I en kjøp-salg situasjon mener jeg sjåføren skal være den profesjonelle. Vi vet vi kan møte hele spekteret av byens befolkning, og at det kan oppstå situasjoner eller misforståelser. Det må sjåføren prøve å takle proft ved å avverge konflikt. Det er jo et problem at folk stikker av fra regningen. Men slikt opplever du i alle bransjer, mener Tuxen.

— Jeg har sikkert vært i situasjoner der jeg er blitt provosert, men har aldri vært i en situasjon hvor det har blitt en konflikt av det. Det er jobben vår – å løse et transportoppdrag for kunden. Det er utfordrende i mange sammenhenger, men stort sett synes jeg sjåførene gjør en fantastisk jobb.