De nye Rimi-butikkene gjør det bedre enn resten av dagligvaremarkedet. Men det holder likevel ikke for Ica Norge. Totalt tapte de 590 millioner norske kroner i siste kvartal.

Den svenskeide dagligvarekjeden Ica Norge sliter på flere fronter. I løpet av 2011 er det blitt 24 færre butikker med Ica-skilt på.

Akkurat nå er det eneste lyspunktet de nye Rimi-butikkene. Disse ser ut til å gjøre det bedre enn markedet med en vekst på 8,6 prosent sammenlignet med sammenlignbare butikker. Totalt har Ica Norge en vekst på 2 prosent for sammenlignbare butikker, mens totalmarkedet vokser med drøyt 4 prosent.

Rimi-håpet

Nye Rimi ble lansert som redningsplanken i det skakkjørte Ica Norge. 255 butikker er nå bygget om til det nye konseptet, og Ica har så sterk tro på det at de nå holder på med en fornying av Ica Super også.

For å rydde opp i tapene har Ica også bestemt seg for å selge stormarkedskonseptet Ica Maxi.

I mellomtiden taper Ica mye. Så langt i år har matkjeden tapt 960 millioner norske kroner. Halvparten av tapet er nedskriving av verdier knyttet til salget av Ica Maxi.

Eksklusive nedskrivningen falt Ica Norges driftsresultat sammenlignet med tredje kvartal i fjor, skriver Ica i resultatrapporten.

Den svenske konsernsjefen Kenneth Bengtsson skriver også at Icas prioriterte oppgave i fjerde kvartal vil være å fortsette arbeidet med å få Ica Norge på rett kjøl.

Lønnsomt om noen år

Fremover vil Ica satse mer på lavpris og supermarkeder her i landet, mens stormarkedsbutikkene Ica Maxi selges. Ica Nær blir faset ut, enten ved salg eller konvertering til Rimi eller MiniRimi.

Dette forventer vi vil gi et tydelig forbedret resultat i 2012, samt at vi har lagt et solid grunnlag for at Ica Norge i løpet av de nærmeste årene skal oppnå en tilfredsstillende lønnsomhet, skriver Bengtsson.

Da Stein Erik Hagen eide Rimi, var dette landets største enkeltkjede. I 1999 hadde Rimi en markedsandel på 15,1 prosent. Nå er Rimis markedsandel på 5,9 prosent.