— Vi har stoppet utviklingen av to nøkkelhullprosjekter nå. Pris-krigen går dermed rett ut over innovasjonen på sunne matvarer, sier administrerende direktør Martin Klafstad i Kavli Norge til aftenposten.no.

I løpet av fjoråret lanserte Q-Meieriene flere nøkkelhullprodukter, blant annet på Skyr-serien. Beskjeden fra kjedene er klar - utviklingen av nye nøkkelhullprodukter må foreløpig stoppe opp.

Har sagt stopp

Årsaken er priskrigen som pågår mellom kjedene. Etter at Helsedirektoratet lanserte sin nøkkelhullkampanje for å øke oppmerksomheten rundt sunne matvarer, kuttet Kiwi momsen på alle nøkkelhullvarene. Rema og Rimi fulgte opp på timen og satte ned prisene tilsvarende.

Resultatet er at kjedene tjener mindre på nøkkelhullvarene, og at noen varer selges med tap. Dermed har kjedene et ønske om at det skal være færrest mulig nøkkelhullvarer i hyllene, for å begrense tapene.

Aftenposten har fått bekreftet fra kjedehold at noen kjeder har kontaktet flere leverandører for å få bremset utviklingen av nøkkelhullvarer. Noen har også gitt beskjed om at nøkkelhullmerket må fjernes.

Mot sin hensikt

Dermed er det mye som tyder på at Kiwis kampanje virker mot Helsedirektoratets hensikt.

De har et ønske om en stor bredde i antall nøkkelhullvarer, og ønsker at produsentene skal utvikle flere varer. Nå kan resultatet være at innovasjonen av sunne varer i butikkhyllene bremses.

Aftenposten kjenner til at det finnes andre enn Kavli Norges planlagte nøkkelhullprodukter som nå ikke blir lansert som en følge av priskrigen. En leverandør som hadde planlagt å sette nøkkelhullmerket på flere av sine produkter, har nå likevel valgt å ikke merke disse produktene.

Fordi kjedene ikke ønsker varene.

— Dette blir helt bakvendtland, sier Klafstad og sukker.

— Poenget med å hjelpe folk til å spise sunt forsvinner jo helt, legger han til.

— Kan dere ikke bare fjerne nøkkelhullmerket på produktene?

— Jo, det kan vi. På eksempelvis skummetmelken er ikke det noe problem, men det er ikke rettferdig overfor forbrukerne. Både på grunn av prisen og fordi dette er et merke som skal informere forbrukerne, sier Klafstad.

Han legger til at produktutviklingen på en nøkkelhullmerket vare stiller ekstra krav og det vil man ha gevinst for når produktet kommer ut i butikken.

— Ta müsliblandingen til Skyr. Skulle vi ikke hatt nøkkelhullmerket på den, ville vi valgt en müsli som smakte enda bedre til Skyr, sier han.

Hemmer utviklingen

Nå frykter han at nøkkelhullprodukter havner i samme kategori som kjøttdeig, svinekoteletter og ribbe, som ingen har lyst til å investere i, fordi alle taper på salget av disse varene.

Priskrigen om nøkkelhull er heller ikke det eneste eksempelet på kategorier hvor en priskrig har ført til dårligere utvalg for forbrukeren. Under kampanjen for fryste produkter for en tid tilbake, opplevde leverandører at bestillingene bare stoppet opp. Kjedene ville ikke ha varer i butikken som de tapte penger på. Da var det bedre å være «utsolgt». Priskrigen på nøkkelhullmerkede matvarer er i utgangspunktet en tidsbegrenset kampanje. Likevel tør ingen stole på at priskrigen opphører første juli.

— Kjedene svarer med ordet «foreløpig». Men da blir det ingen innovasjon, sier Klafstad.

Hva synes du om at det blir stadig færre sunne matvarer i butikkene? Si din mening i kommentarfeltet!