Spanske Iberia, som har felles eier med British Airways, har allerede etablert sitt eget lavprisselskap Iberia Express.

Fransk-nederlandske Air France-KLM vurderer å ruste opp KLMs lavprisselskap Transavia og sette det inn på flere ruter i Europa.

Møter motstand

De store flyselskapene møter motstand fra sine piloter mot en slik strategi. Iberias flyvere har varslet begrensede punktstreiker frem til utgangen av juli. Air France’ piloter blokkerer for at Transvia kan fly på innenriksruter i Frankrike i konkurranse med Air France.

Air France-ledelsen forhandler med pilotene og andre arbeidstagerorganisasjoner om nye kuttplaner. Oppsigelser og overføring av ansatte til dårligere betalte jobber i lavprisselskaper er en svært følsom politisk sak foran presidentvalget søndag og valget til nasjonalforsamling i juni.

Air France-ledelsen sa fredag at disse forhandlingene fortsetter uansett utfallet av valgene.

Milliardunderskudd

Som det tredje store europeiske flyselskapet presenterer Air France-KLM milliardunderskudd i første kvartal. Flyselskapet tapte 368 millioner euro (2,8 mrd. kr).

Torsdag la SAS og Lufthansa frem like nedslående kvartalsresultater. SAS tapte 1,1 milliarder svenske kroner (960 mill. kr) og Lufthansa 397 millioner euro (3 mrd. kr).

Ikke alltid vellykket

Men lavprismodellen er ikke ensbetydende med suksess.

British Airways (BA) overtok tidligere i år flyselskapet bmi (tidl. British Midland) fra Lufthansa. bmis lavprissatsing har vært en fiasko.

International Airlines Group (IAG) – eierselskapet til BA og Iberia – kommer trolig til å legge ned bmis lavprisselskap bmibaby. 1200 jobber er i fare.

Det britiske lavprisselskapet har tapt 100 millioner pund (930 mill. kr) de siste fire årene, opplyste IAG-ledelsen torsdag.

Både IAG og Lufthansa har forsøkt å selgel bmibaby og bmis regionale flyselskap på de britiske øyer, men har til nå ikke klart å finne noen kjøper.