Mediehuset TV 2 hadde et resultat før skatt på 490 millioner kroner i 2011.

Selskapet knuser resultatet på 335 millioner kroner fra 2010, og fjoråret ble dermed det beste økonomiske resultatet i TV 2s historie.

Deilig å være dansk

— Hovedforklaringen på det gode resultatet er vår satsning på godt og unikt innhold på flere kanaler og plattformer, sier sjefredaktør og administrerende direktør, Alf Hildrum i en pressemelding.

Mediehuset TV 2 oppnådde i 2011 en omsetning på 3.197 millioner. Driftsinntektene for 2011 er de høyeste i selskapets historie.

Dermed bør TV 2s eier si seg fornøyd. For en måned siden kjøpte Egmont seg opp til å bli eneeier i TV 2, da A-pressen valgte å selge sin halvdel.

Les mer om det her:

Økte reklameinntekter

TV 2s reklameinntekter økte med 11,5 prosent i 2011. Det er 200 millioner kroner opp fra fjoråret.

— TV-reklame er en veldig sentralt for mange av annonsørene våre. Vi ser at TV fortsatt virker sterkt, og blir høyt prioritet i enhver kampanje, sier kommunikasjonsdirektør Rune Indrøy i TV 2.

Han legger til at TV 2 har opplevd en veldig god start på reklameåret 2012, og mener det er en trend som vil forsette i år.

— Samtidig sliter avisene. Det tror vi kommer til å bli utviklingen i fremover, sier han.

Undrende kollegaer

- Reklame er en konjunkturavhengig bransje. Frykter dere usikkerheten i Europa?

— Akkurat dette disktuterte vi mye da vi jobbet med budsjettet for 2012. Flere store reklamekunder er delvis styrt fra andre land enn Norge, men det virker som om de erkjenner at Norge er et spesielt land i verden. Slik det ser ut nå, er det ingen grunn til at vi skal merke den internasjonale uroen. Tvert i mot, har det vært en strålende start på året, sier Indrøy.

Han utdyper at kollegane fra andre europeiske land, er overrasket over at ikke uroen slår inn i det norske reklamemarkedet.

— De stiller mange spørsmål og er undrende til at dette slår så kraftig inn i en del andre land, mens Norge ikke ser ut til å være påvirket. Fortsatt kan ting skje i 2012, men utfra det vi har sett hittil i år, er vi absolutt optimistske.

Inntekter fra tre kanter

Andre inntekter, som omfatter brukerbetaling og distribusjonsinntekter, økte med 292 millioner til 1.248 millioner kroner, mens digitale inntekter lå på rundt en kvart milliard kroner.

Det er ikke mange år siden TV 2 kun hadde reklameinntekter, å lene seg på.

– En interessant utvikling er at andelen reklameinntekter av de totale inntektene har utgjort mindre og mindre de siste årene. Grunnen til det, er at vi har vært flinke til å bygge opp brukerinntekter og distribusjonsinntekter. I løpet av ti år har vi i disse segmentene hatt en vekst på over en milliard, sier Indrøy.

Fotball koster

Men også kostnadne økte i året som gikk. Samlede driftskostnader på 2.790 millioner kroner var 421 millioner kroner mer, sammenlignet med 2010. Kostnadshoppet skyldes hovedsakelig en hel sesong med fotball i Premier League-kanalene, i tillegg til en økt satsing på programinnhold i kanalene.