– Jeg kjemper med nebb og klør for å redde butikken. Hvis den går konkurs nå, må vi selge huset. Da blir det umulig å gi opp, sier kjolehandler og syvbarnsmor Liv Berit Kallekleiv.

Syvbarnsmoren trekker den ene selskapskjolen etter den andre opp fra svarte bossekker i et tomt lokale i Christies gate. Ektemann Vemund Vedøy lemper inn kleshengere og Jif-flasker og trer en turkis tyllkreasjon over hodet på en armeløs prøvedukke.

Enkeltmannsforetaket «Divakjoler» gjør klart for lagersalg.

Les også:

— Deltidsansatte taper ofte

Kassakreditt: 400.000

I 2003 startet Kallekleiv kjolesalong på Os og drev nettbutikk fra soverommet. Kjolebutikken ble rammet av uflaks allerede før finanskrisen slo ned. Nedturen startet med at butikken måtte ut av lokalet på grunn av brann.

– Samtidig med min siste fødsel fikk jeg plutselig tekstmelding om at vi hadde en måned på å flytte 1500 kjoler, sier hun.

Alternativet ble lokaler i Os Amfi, med lange åpningstider og husleie på 20.000 kroner. Så kom finanskrisen, og med en månedlig omsetning på 6000 måtte den nye filialen på Lagunen stenges. Fra å eie store verdier i varelager, skylder butikkeieren nå 400.000 i kassakreditt. Hun håper lagersalget skal dekke noe av gjelden.

– Jeg har hørt at det skal være litt tricky å finne leilighet til en familie på ni hvis vi må vinke farvel til huset, sier syvbarnsmoren lakonisk.

Hun har knapt sovet det siste året, men mener fortsatt det er et marked for billige selskapskjoler.

– Jeg ser jo at folk heller tar frem en gammel kjole når de sliter med økonomien. Men folk har kommet med fly fra Oslo og med tog fra Kristiansand bare for å prøve kjoler hos meg, så det er fortsatt håp, sier hun.

Optimisme i konkurstid

– Handelsfolk er optimister av natur. I veldrevne virksomheter smitter det over på de ansatte og skaper en fenomenal korpsånd. Ofte dreier det seg om familieforetak som går i arv, og hvor innehaveren satser hus og hjem i sin ukuelige vilje til å lykkes, sier Thomas Angell, direktør for handel i Handels- og Servicenæringens Hovedorganisasjon (HSH).

22. juni la HSH frem prognoser for detaljhandelen. HSH venter en vekst på 1,5 prosent i 2009, men peker på at det er svært store forskjeller mellom bransjene. Sports- og dagligvarehandelen klarer seg bra, mens byggevare, elektronikk og norsk reiseliv sliter mer. Konkurstallene er enda dystrere: Hittil i år har 451 virksomheter måttet legge ned.

Kari Keyser er daglig leder ved Slettvolds møbelbutikk i Bergen sentrum. Keyser selger møbler i det øvre prissjikt, og hun sier at markedet har roet seg merkbart etter et godt januarsalg.

– Men vi ser ikke noen stor nedgang nå, og ligger stabilt i forhold til fjoråret, sier Keyser.

Likevel har finanskrisen satt sine spor hos møbelselgeren.

– Hadde det vært andre tilstander i økonomien, skulle vi hatt en større oppgang i salget. I et normalår ville trenden fra januar holdt seg utover året, men det har den ikke gjort, forteller Keyser.

Brukt foran ny

I 2007 omsatte de største aktørene i bilbransjen i Bergen for rundt 3,7 milliarder kroner - det beste siden rekordåret 1986. Ved utgangen av mai 2009 ble det solgt 34.166 nye biler i Norge. Det vil si en nedgang på 34 prosent siden 2008 – som igjen lå fem prosent under 2007-nivå.

Tom Østerbø, koordinator ved Møller Bil i Bergen, forteller at bilfirmaet har måttet kutte 7-8 årsverk innenfor administrative stillinger for å motvirke kriseeffekten.

– Vi er dessuten forsiktige med alt som heter kostnader og kutter alt som ikke er strengt nødvendig, sier han.

Bruktbilsalget hos Møller har imidlertid hatt en økning på 20 prosent siden i fjor. De siste par månedene har bilfirmaet også merket en bedring i nybilsalget, noe som ikke er typisk for årstiden.

– Lav rente gjør at dem med trygg jobb og lån har bedre økonomi enn noen gang. Jeg tror likevel tendensen er at folk foretrekker nesten nytt for å holde kostnadene nede, sier han.

Auto 23 har opplevd en halvering av nybilsalget siden i fjor, men har i stedet for nedbemanning prøvd å flytte ressursene til andre oppgaver i konsernet.

– Vi har opplevd mange opp- og nedturer siden stiftelsen i 1923, og satser på å stå den av denne gangen også, sier administrerende direktør Morten E. Fredriksen.