Etter at Synnøve Finden ble tatt av børs for tre år siden, har den lille utfordreren strevd. Markedsandelene har rast nedover. Nå er det vinn eller forsvinn for den lille utfordreren.

Lukten av varm melk slår mot oss idet vi går inn i ysteriet i Alvdal og sniker oss mellom rør, kar og maskiner. Det er trangt, for i det gamle Tine-meieriet i Alvdal i Østerdalen produserer Synnøve Finden 40–50 ulike ostevarianter.

Det håper eierne Jan Bodd og Stig Sunde at fabrikken skal fortsette med. Men sikre er de ikke, selv om de for øyeblikket satser alt – og endel millioner kroner – på at de skal gi folket et alternativt tilbud.

- Nå er det opp til forbrukerne. Vil de ha Synnøve-ost, må de begynne å velge oss i når de står i butikkene, sier en av eierne Jan Bodd.

Han mener at forbrukerne velger varer i butikkene på autopilot. Hvis de fortsetter med det, vil aktører som Synnøve måtte gi tapt.

Hva synes du om denne saken? Si din mening i kommentarfeltet nederst eller på våre facebooksider!

Nesten halvert

Da han og Sunde overtok bedriften for tre år siden, hadde Synnøve Finden en markedsandel på drøye 20 prosent. Nå er den nede i 12 prosent.

Nå er det opp til forbrukerne. Vil de ha Synnøve-ost, må de begynne å velge oss i når de står i butikkene

De tar raskt en pakke fra fabrikklinjen som går mellom oss og deler ut smaksprøver av den skivede osten.

- Den er god, ikke sant, sier Bodd og fortsetter:

- ** Én av fire sier at de foretrekker vår ost i blindtest. Men så kommer de til kjøledisken og velger av gammel vane – eller dårlig vane, vil jeg heller si, fortsetter Bodd før Sunde fortsetter.**

- Denne utviklingen kan ikke fortsette. Når konkurrenten har nær 90 prosent markedsandel, må du kjempe med kniven på strupen hver eneste dag for å overleve. Vi trenger å komme oss tilbake til 20 prosent om vi skal ha en mulighet til å drive lønnsomt.

Utfordrer kunden

Nå satser de på å få alle de 25 prosentene som velger deres ost i blindtest til å velge osten også i butikken.

- Nå utfordrer vi forbrukerne. Vil dere ha et alternativ til Tines oster, så må dere være aktive. Hvis ikke kan dere ende opp i Tine-land. Smørsaken viser hvordan det kan gå hvis vi bare har en tilbyder, sier Bodd og referer til hvordan Tine ikke klarte å levere nok smør i ukene før jul.

Han innser også at forbrukerne ikke bare skal velge alternativt for å unngå Tine. Kundene må få noe tilbake, bedre eller annen smak og bedre pakninger er noe av det utfordreren har satset på. Derfor har de investert i nytt produksjonsutstyr, de kjører en stor markedsføringskampanje for å vekke forbrukerne og alle gulostpakkene har fått ny design.

Kan konkurrere med utlandet

Mens vannet presset ut av en 1500 kilos ost, forteller eierne at de når som helst kunne konkurrert med en utenlandsk aktør, gitt samme melkepris.

- ** Vi har effektivisert og er det eneste meieriet i Norge som går syv dager i uken, dag og natt. Da utnytter vi utstyret maksimalt og er konkurransedyktige på pris pr. kilo. Vi måler produksjonskostnaden vår mot utlandet, sier Sunde.**

For å få dette til er det investert en halv milliard i meieriet siden starten. Siden Sunde og Bodd overtok eierskapet, har de investert over 100 millioner kroner, inkludert millionene som skal investeres i år.– Vi skal skape vekst i dette markedet. Synnøve er en utfordrer. Nå må vi bare vise oss litt frem, sier Bodd.

100 millioner liter melk kjøper Synnøve Finden fra Tine for å lage osten i Alvdal. I tillegg har de åpnet meieriet i Namsos for å kunne forberede ytterligere salg i fremtiden.

– Vi satser jo aggressivt fordi vi tror på fremtiden, sier Bodd.

– Tine trenger konkurransen

NorgesGruppen, som blant annet eier Spar, Kiwi og Meny, er en av dem som har åpnet butikkhyllene for Synnøve Finden og en annen av Tines utfordrere, Q-Meieriene. De håper nå Synnøve Finden får snudd utviklingen, slik at de blir et godt alternativ til Tine.

– Det vil være en tragedie for konkurransen om Synnøve Finden forsvinner. Vi trenger konkurransen i butikkhyllene. Forbrukerne trenger det og Tine trenger det, sier kommunikasjonsdirektør Per Roskifte i NorgesGruppen.

Behov for alternativ

Både Synnøve Finden og Q-Meieriene så dagens lys fordi politikerne, med Gunhild Øyangen i spissen, innså at det var et stort behov for å ha et alternativ til Tine.

– Vi ser at Tine er blitt skjerpet på innovasjon. Hadde det ikke vært for Q-Meieriene, hadde for eksempel ikke Norge hatt skrukork på melken i dag, sier Roskifte.

Han trekker frem NorgesGruppens situasjon da Lidl kom til Norge.

– Da tok vi tak i en rekke ting som gjorde at vi ble skjerpet i konkurransen. Det har Tine også gjort, og de er nå svært dyktige til å skape nye produkter. De bruker størrelsen, kompetansen og makten for alt det er verdt, sier Roskifte.

Han ser også at Synnøve Finden har kommet litt bakpå de siste årene, men håper at de kan tenke nytt og komme med nye ting forbrukerne kan like.

– De må gå i seg selv. Her har Q-Meieriene vært flinke, med blant annet Skyr. Forbrukerne må oppleve at produktkvaliteten er bra, og så må de få noe i tillegg, sier Roskifte.