I hele Sør-Norge har ettersommeren og høsten vært langt mer regnfull enn normalt. Det merker forsikringsselskapene i form av økte utbetalinger til uheldige båteiere. Og kanskje noe overraskende: Åtte av ti båter som synker, skal være selvlensende. Slike båter skal egentlig sende regnvannet ut i sjøen via et sinnrikt dreneringssystem.

«Glemmer» tilsyn

Mange båteiere «glemmer» farkostene sine om høsten. Det dårlige været fører til at båtene får sjeldnere tilsyn enn i godværsperioder. Mange hytteeiere har gjerne flere timers kjøring til hyttene sine, og stoler på at selvdreneringssystemet gjør jobben med båtene som fortsatt ligger på sjøen utover høsten. Så kommer de ut etter noen ukers fravær og finner båten sin sunket i fortøyningene.

- Mange båteiere får seg en overraskelse når de finner båten sin sunket. De trodde båtens selvrensing var en garanti mot dette, sier assisterende informasjonsdirektør Emma Elisabeth Vennesland i If Skadeforsikring.

Forsikringsbransjen utbetalte i 2010 over 400 millioner kroner i båterstatninger som en følge av grunnstøtinger, kollisjoner og synking. Foreløpige tall for i år er ennå ikke klare.

Sovepute

Sjefen for båtskadeavdelingen i If, Per Arne Strandenes, mener at selvlensende båter er blitt en sovepute for mange båteiere.

- Før slike båter kom på markedet, visste folk at båten deres trengte tilsyn, og måtte tømmes for regnvann med jevne mellomrom. Hvis ikke båteieren selv hadde anledning til det, ble det gjort avtaler med andre, sier han.

Det skal ikke så mye til før selvdreneringssystemet blir satt ut av spill. Nå når det er høst, kan blader som faller fra trærne, være nok til å tette rørene. Ligger båten uten tilsyn over lengre tid, kan også skitt tette til systemet.

Tar inn vann

- I slike tilfeller er det ikke bare regnvannet som er et problem. Båten kan faktisk også ta inn sjøvann hvis den ligger tungt i sjøen og det er dårlig vær. derfor er det viktig at enten du selv eller andre fører tilsyn med båten din, påpeker Strandenes.

Han understreker at vanlige tilsynsregler faktisk også gjelder for selvdrenerende båter.

- Dersom dette kravet ikke overholdes, kan man faktisk risikere avkorting i erstatningsutbetalingen, sier Strandenes.

Skjærgårdsjeeper i fare

Informasjonsansvarlig Arne Voll i Gjensidige, region Vestlandet, peker på at åpne skjærgårdsjeeper i prisklassen 100.000-300.000 kroner ofte er mest utsatt for synking.

- De litt større båtene har gjerne overbygg eller kalesje, og er derfor bedre beskyttet, sier Voll.

Selve båten kan som oftest reddes. Da er det verre med påhengsmotoren.

- Ofte lar de seg ikke reparere, sier Voll.

Tåler lite

En vanlig påhengsmotor til en skjærgårdsjeep koster ofte 100.000 kroner eller mer, så det er store verdier som går tapt hvis en slik motor først kommer under vann. Nye motorer er spekket med elektronikk som blir ødelagt etter bare få timer i saltvann.

Hittil i høst har ikke Gjensidige hatt noen dramatisk økning i antall synkeskader.

- Men vi går nå inn i de tre-fire mest kritiske ukene, sier Arne Voll.

Han ber dessuten båteiere som lar båten ligge ute om vinteren, være oppmerksom på at også is og snø kan sette selvlensingssystemet ut av spill.