• Det er mye smått og puslete, sier Trond Blindheim.

Reklameekspert Trond Blindheim sier det er synd på Bergen, som han mener alltid vil være i randsonen til Oslo.

Tidligere har Blindheim uttalt til BT at Bergen på lengre sikt bare vil ha plass til tre-fire byråer. Det står han fortsatt ved.

De store velger Oslo

— Hvis du sammenligner Oslo og Bergen, er den samlede omsetningen i Bergen bare to–tre prosent av Oslos. De store annonsørene velger Oslo fordi de mener de finner kompetansen der, sier Blindheim, som også er rektor ved Markedshøyskolen.

Han mener det isolert sett lages mye god reklame i Bergen, men i sum blir det for smått og puslete.

Reklamebyråene i Bergen sitter igjen med å lage menyer til restauranter og salgsbrosjyrer om elleville dager på Kløverhuset. Trond Blindheim

— Det blir litt slik at hovedvekten av reklamebyråene i Bergen sitter igjen med å lage menyer til restauranter og salgsbrosjyrer om elleville dager på Kløverhuset, fortsetter han.

Hovedgrunnen er at Bergen ikke klarer å tiltrekke seg den kunnskapen som trengs.

— Hvis du har store ambisjoner om å bli musiker, så ender du ikke opp på danskebåten. Man vil heller stå på en stor scene.

Friele satser lokalt

Kaffehuset Friele, en av de større bergensannonsørene, mener det skjer mye bra i Bergen på reklamefronten.

— Vi har ikke byttet ut bergensbyråene til fordel for Oslo. Vi har enda flere, sier Heine Eliassen, markedssjef i Kaffehuset Friele.

Han forteller at overordnet profilreklame tar det oslobaserte reklamebyrået Try seg av, mens bergensbyråene har ansvar for ulike produkter.

Ifølge Eliassen er Friele glad for å bidra til at reklamebransjen holder stand.

— Vi benytter de byråene vi mener er best for jobben, uavhengig av geografi. Alt annet likt, foretrekker vi å benytte oss av bergensbyråer og således bidra til å opprettholde et godt reklamemiljø i Bergen, sier han.

Hvem har rett? Diskuter under:

blindheim.jpg