— Sykkeltaxiene ble ikke brukt så mye som vi hadde trodd. Dermed ble kostnadene høyere enn inntektene, forteller gründer Jørgen Christophersen Knudsen i Bergen Sykkeltaxi AS.

Sist uke måtte selskapet begjære seg selv konkurs.

- Bergen for liten, og for våt

Ifølge Knudsen ble sykkeltaxiene stående mye ledig på dagtid.

— Nattkjøring var det eneste som fungerte, men det var ikke nok. Bergen er for liten for sykkeltaxi, det passer bedre i storbyer, sier han.

— Det er også vanskelig å drive en slik virksomhet alene, uten å ha en større organisasjon rundt, som for eksempel et vanlig taxiselskap.

Klimaet har heller ikke hjulpet sykkelgründerne. Det har ført til mye vedlikehold av syklene.

— Bergen er for våt, sier Knudsen.

Gründer videre allerede

Bergen Sykkeltaxi AS ble startet i oktober i fjor. Knudsen fikk med seg flere investorer på laget. Selskapet har holdt til i gründerklekkeriet The Hub på Bryggen i Bergen.

Til tross for at sykkeltaxiene endte i skifteretten, ligger ikke 20-åringen på latsiden. Han sier han har lært mye av å starte opp sykkelselskapet.

— Selv om det er kjipt å gå konkurs, så depper jeg ikke. Jeg har allerede et stort selskap på gang som blir lansert i løpet av desember, sier Knudsen.