I 2011 omsatte den norske elektronikkbransjen for totalt 27.5 milliarder kroner. Det er en nedgang på 5.4 prosent sammenlignet med 2010.

Nedgangen skyldes først og fremst at salget av lyd og bildeprodukter går ned, både i volum og verdi.

Hardest rammet er salget av TV-apparater med en svikt i omsetningen på 800 millioner kroner. Drøye halvparten av bransjens totale nedgang i 2011.

-Det er ingen tvil om at nedgangen i salget av TV-apparater på 12 prosent i volum og hele 23 prosent i verdi setter sitt preg på bransjen, sier administrerende direktør i stiftelsen Elektronikkbransjen Synnøve Bjørke.

Mens det i 2010 ble solgt nesten 600.000 TV-er, endte man på 520.000 apparater. Snittprisen gikk ned fra 6209 kroner til 5502 kroner. Priser som ifølge Bjørke er altfor lave.

-Priskrig gir for lave priser

Hun mener den knalltøffe konkurransen kjedene i mellom har vært med på å presse prisene langt lavere enn det folk hadde vært villige til å betale. Vinneren er forbrukerne som får mer TV for pengene enn noen gang.

En priskrig som neppe blir mindre om tyske Mediamarkt velger å gå inn i det norske markedet, tror Bjørke, og viser til at de norske bransjeaktørene åpenbart forbeder seg til kamp mot den tyske elektronikkgiganten.

Smartmobilene fester grepet

Det ble solgt totalt 2.250.000 mobiltelefoner. En nedgang på 10 prosent fra 2010. Verdien gikk dog ned med bare 5.7 prosent, noe som i hovedsak skyldes at andelen smarttelefoner økte fra 50 til 65 prosent.

Hvitevarer årets vinner

2010 var første gang hvitevarer omsatte for mer en lyd og bildeprodukter. En tendens som fortsatte i 20111.

Mens det ble omsatt lyd og bildeprodukter for 6.6 milliarder kroner, økte hvitevareomsetningen til 8.8 milliarder. Det er ny bestenotering.

Ifølge Synnøve Bjørke skyldes dette økt aktivitet i byggenæringen, stor kjøpekraft hos norske forbrukere, og at marginene i motsetning til i TV markedet, er langt sunnere på mange av hvitevareproduktene. Også trenden med å skulle bygge hvitevarene inn, og nye teknologi som induksjonstopper, bidrar til veksten.

For de småelektriske produktene dreier fortsatt mye seg om kaffe. Salget av kaffemaskiner økte med hele 91 prosent i fjor, og disse maskinene konkurrerer sterkt med de tradisjonelle kaffetrakterne.