— Jeg ser etter nye ski, både slalåm og langrenn, sier Magne Børve (12).

— Litt snodig å kikke på ski allerede nå, men vinterstid har vi alltid gode snøforhold både i Hordadalen og i Rauland, hvor vi har hytte, sier pappa Lars Børve.

Far og sønn har tatt seg en dagstur fra hjembygden Lofthus i høstferien, for å gjøre noen ærender i Bergen. Nå er far og sønn innom G-Sport på Bergen Storsenter for å sondere utvalg og pris.

Nedgang etter sterk vekst

Sportsbransjen opplevde i fjor en liten nedgang i omsetningen på landsbasis etter mange år med meget sterk vekst. Den milde vinteren i Sør-Norge får mye av skylden.

— Dette er en ekstremt væravhengig bransje. Milde vintre fører til at butikkene brenner inne med f.eks. ski og dynejakker. Kalde vintre kan derimot gi seg utslag i at de går tomme for de samme varene, fordi det er vanskelig å beregne på forhånd hvor mye butikkene skal ta inn, sier Bård Kristiansen, administrerende direktør i interesseorganisasjonen Sportsbransjen AS.

Bommet forrige vinter

— Det var akkurat det som skjedde hos oss. Vi fikk på langt nær solgt alle vintervarene vi ønsket sist vinter, dermed har vi rikelig med varer på lageret, sier Torbjørn Lien, som er butikksjef i G-Sport-butikken.

Han og staben hans har akkurat satt frem skiutstyr i butikken – noe fra fjorårets sortiment og noe nytt.

— Nå håper vi på en kald og snørik vinter, sier Lien, som slett ikke er lei den regntunge høsten.

— På slike dager øker besøket i butikken, sier han.

Får stordriftsfordeler

Til tross for en samlet nedgang i fjorårets omsetning, klarte varehusene til XXL Sport & Villmark å øke omsetningen med ti prosent.

— Varehusene våre i Åsane og Laguneparken bidrar sterkt til denne økningen. Vi omsetter samlet for flere hundre millioner kroner årlig disse to stedene, sier driftssjef Anders Fjeld i XXL. Selskapets policy er å ikke oppgi eksakte salgstall for hvert enkelt varehus.

- Hvordan har dere klart å ta så stor markedsandel?

— Foruten å ha god kontroll på kostnadene, er vårt hovedanliggende å selge varene så billig som overhodet mulig, slik at volumet blir høyt. Og høyt volum gir oss gode stordriftsfordeler, sier Fjeld.

Han medgir likevel at konkurransen i sportsbransjen er knallhard, og at presset på marginene er stort.

Litt opp og litt ned

Kjedene MX Sport og G-Sport føler også presset.

— Fjoråret ble veldig spesielt for oss. Først flyttet vi butikken i Åsane inn i Gullgruven, deretter åpnet vi nytt i Fyllingsdalen. Begge steder har vi hatt god vekst, sier daglig leder Jan Frode Skeie i MX Sport Bergen Holding, som eier fire MX-butikker i bergensregionen.

Regnskapet for Åsane-butikken viser et underskudd på halvannen million i 2011.

— Samlet gikk butikkene i pluss, sier Skeie.

Ujevnt

Øyvind Vabø er salgssjef for 15 Gresvig-eide G-Sport-butikker på Vestlandet. Han melder om litt ujevne resultater.

— Det er litt både og. Noen butikker har hatt økning, mens andre har hatt nedgang. De store butikkene – som i Lagunen og Bergen Storsenter – klarer seg bra, sier han.

Spent på utviklingen

Brede Birkeland er inne i sitt andre driftsår etter at han overtok Platou Sport, den eneste gjenværende sportsbutikken i Bergen som ikke er tilknyttet en stor kjede.

— Av en omsetning på 43 millioner kroner gikk vi én million i pluss i fjor, sier Birkeland.

Han er spent på utviklingen i bransjen, som viser færre, men større butikker.

— Noen snakker om en avskalling på 15 prosent dette og neste år. Vi har gjort tilpasninger og justert innkjøpene våre slik at vi skal være rustet til variasjonene som alltid vil være der i forhold til kalde og milde vintre, sier Birkeland.

Som også driver Platou-butikker i Rogaland og på Møre.

Sport 1-butikkene både i Åsane og i Xhibition oppnådde i fjor resultater før skatt på 1,2 millioner.

G-Max til Åsane i 2014

Både Intersport og G-Sport eies av Gresvig, som i fjor sto for en markedsandel på 38 prosent, ifølge Sportsbransjen AS.

Gresvigs svar på de store varehusene til XXL, G-Max, er etablert i ni byer i Norge. Den første G-Max-butikken i bergensregionen er ventet åpnet i det gamle Ikea-bygget i 2014.

— XXL og G-Max representerer en utvikling der vi får større varehus og færre butikker, men likevel høyere omsetning, sier Bård Kristiansen i Sportsbransjen.