Midt i sommerferien er det stille hos Rye Sport på Vågsallmenningen. For stille.

– Alle merker at det er blitt hardere tider nå. Omsetningen har falt med 15 prosent i vår, og vi har kuttet i bemanningen, sier Per Arne Rye, eier og daglig leder i butikken.

– Konkurransen i Bergen er tøffere enn noensinne, og det stiller større krav til oss. Vi satser på å spesialisere oss ytterligere, forklarer Rye.

Tok kunder fra Super-G

I november åpnet XXL butikk i Lagunen, og etter jul i Åsane. Bergens tre Super-G-butikker, som driver i det samme segmentet, kjenner konkurransen på kroppen.

– Det vil være løgn å si at vi ikke har merket XXL. Omsetningen falt de første tre månedene, men har nå stabilisert seg, sier John Atle Svendal, styreleder i brorparten av Bergens G-sport-butikker.

Tall fra bransjeorganisasjonen Sportsbransjen AS viser at omsetningen i sportsmarkedet i Norge økte med hele 10 prosent i første kvartal i år. Det til tross for finanskrise og økende arbeidsledighet.

BTs ringrunde til sportsbutikker i Bergen viser at ikke mange av butikkene er i nærheten av en slik vekst. De fleste har opplevd fall eller nullvekst denne våren.

Klarte ikke konkurransen

Fossen sport i Blomsterdalen gikk konkurs i starten av måneden.

– Etter en god vår i fjor, slet vi gjennom høsten. Da XXL åpnet, forsvant mange kunder som vi aldri fikk tilbake. Selv ikke da vi kjørte tilbud med halv pris på alle varer, sier eier Arild Nistad Fossen.

Han mener det er vanskelig å slå de store butikkene på «supertilbud».

– Med storkapitalen i ryggen kan de dumpe prisene på enkelte varer. Slike priser hadde vi ingen mulighet til å matche, sier Fossen.

Han drev også en butikk i Drotningsvik senter. Denne gikk konkurs tidligere i år som følge av salgstap i forbindelse med oppussing av kjøpesenteret.

Vil åpne ny XXL

XXL oppgir en omsetning på rundt 100 millioner kroner i sitt første halvår i Bergen.

– Salget har gått langt over forventning. Vi har spist en ganske stor del av sportsmarkedet i Bergen, sier økonomisjef Arne Frostad.

Han forteller at XXL ser på muligheten for å etablere ytterligere en butikk i bergensområdet.

– Våre analyser viser at det er plass til flere, sier Frostad.

Har tjent på ny nabo

XXLs etablering skaper imidlertid ikke bare jammer. MX-Sports butikk i Laguneparken, som ligger vegg i vegg med XXL, har solgt svært godt etter jul.

– I enkelte måneder har vi solgt 25 prosent mer enn i fjor. Vi har fått god drahjelp av XXL. Det er helt klart en fordel å holde til der det omsettes mye sport, sier Tor-Andre Skeie, eier og styremedlem i fire MX-Sport-butikker i Bergen.

Andre butikkeiere peker også på en annen positiv bieffekt: Store, dyre reklamekampanjer gir økt oppmerksomhet rundt sport og sportsutstyr generelt.

– XXL er med på å øke markedet. De tar ikke bare andeler fra de andre aktørene, sier Trond Evald Hansen, administrerende direktør i Sportsbransjen AS.

– Bør spesialisere seg

Blant dem som eier små sportsbutikker i Bergen, har mange samme strategi for å møte konkurransen fra gigantene utenfor sentrum: spesialisering.

Sportsdepotet selger fiskeutstyr i Bergen sentrum.

– Vi merker konkurransen best ved at prisene blir presset, men vi klarer oss bra fordi vi er en nisjebutikk. De store kjedene kan ikke ha et like stort utvalg i merker og modeller som oss, sier Tore Johan Olav Verlo, daglig leder i Sportsdepotet.

Roar Christiansen