Mens sveitserne i dag betaler fire kroner i skatt pr. liter bensin, ønsker den sveitiske regjeringen å skru opp bensinskatten til over16 kroner literen. Det vil føre til en literpris på 30 kroner.

— Det er det man må betale for å kvitte seg med atomkraft, sier finansminister Eveline Widmer-Schlumpf til den italienske avisen La Repubblica.

Innen 2034 vil Sveits stenge sine fire atomkraftverk. Avgjørelsen kom få uker etter atomeksplosjonen i Fukushima i Japan i fjor. Men stengningen kommer ikke gratis.

Strømregningen opp med 50 prosent

For å veie opp for energitapet uten å bli avhengig av olje og gass fra utlandet, foreslår regjeringen kutt i bensinforbruket og en reduksjon i forbruket av elektrisitet med en fjerdedel innen 2030. På denne måten ønsker regjeringen å kutte utslippet av drivhusgasser med 63 prosent.

Også elektrisitetsforbruket skal tvinges ned ved hjelp av skattlegging. I tillegg til økte bensinpriser ser regjeringen for seg en økning av strømregningen på 50 prosent.

- Vi må få de som bruker mye til å betale, og premiere dem som sparer, sier den sveitiske finansministeren.

- Blodsugere

For å nå målet skal Sveits investere stort i kilder for ren energi, spesielt i vindkraft og solenergi. En ikke ubetydelig del av Sveits' energikonsum kommer i dag fra vannkraft.

Reaksjonene har ikke latt vente på seg.

- Man vil med dette suge blodet ut av sveitserne, skriver nettavisen soaktuell.ch.

— Hvorfor regulerer man ikke bensinprisen etter lønnen? Når ministeren blir nødt til å bla opp med 426 kroner literen, kommer hun kanskje til å angre seg, skriver en leser av den Genève-baserte avisen Le Matin.

Gjennomsnittslønnen til statsråder i Sveits ligger i dag ti ganger over en vanlig gjennomsnittslønn.

Bensintank til 1200 kroner

En tank på 40 liter bensin vil gå fra å koste i underkant av 500 kroner til å koste rundt 1200 kroner dersom skatteleggingen blir innført.

Deler av de økte skatteinntektene skal gå til skatteletter og bedring av sosiale tjenester, lover regjeringen. Men avisen Blick spår likevel harde politiske kamper om de kontroversielle forslagene.

— Forslaget kommer til å passere avstemningen i parlamentet, men vil deretter legges ut til folkeavstemning. Der kommer miljøforkjempere og næringslivet til å stå steilt mot hverandre, spår avisen.