• SVEISEGNIST: Liten gnist ødela verdier for millioner

    FOTO: MARTE RØRLIEN

Sveising kostet 250 mill.

Ulmende glør startet brannen på Bergensbanen.

16. juni brant NSBs morgentog til grunne ved Hallingskeid stasjon.

Nå, tre uker etter, slår Havarikommisjonen fast at årsaken til brannen mest sannsynlig var gnister fra sveisearbeid utført i snøoverbygg halvannen time før toget kom til brannstedet.

250 ble evakuert

Sveisearbeiderne forlot snøoverbygget, som BT tidligere har skrevet, en liten stund før morgentoget kom til stedet. Da de forlot Hallingskeid, så de ingen røykutvikling, ifølge entreprenøren, Norsk Jernbanedrift AS.

Slik gikk morgenen:

5.00: Sveisingen startet. Oppdraget var å skjøte i koblingene mellom skinnene, slik at togene skulle få jevnest mulig skinnegang.

Ca. 7.45: Sveisingen var ferdig, ifølge Norsk Jernbanedrift.

9.16: Godstog 5502 passerte. Toget ble senere sjekket ved ankomst Alnabru i Oslo, uten at det ble funnet feil.

Ca. 9.30: Sveiserne var ferdig med rydding, og reiste fra Hallingskeid i en skinnetraktor.

10.06: Østgående morgentog kjørte inn i overbygget. Lokføreren så brannen omtrent samtidig som toget mistet strømmen. Han trykket inn nødbremsen, og klarte å stanse toget noen meter før flammene.

250 passasjerer ble evakuert fra toget, i tide før brannen utviklet seg til å brenne opp verdier for anslagsvis 250 millioner kroner.

Høy temperatur

Havarikommisjonen skriver at det samme morgen ble utført sliping med en slipemaskin uten deksel. Derfra kom det gnister, som sveiseduken ikke fanget opp.

Kurt A. Olsen, kommisjonens avdelingsdirektør for jernbane, sier at de har kommet frem til sveiseglør etter eliminasjonsmetoden.

- Vi har sjekket ut alle tenkbare ting. Det er ikke godstoget som passerte før og ikke strømledningen. Slipearbeid skaper gnister, og en brann starter ikke av seg selv, sier han.

"Gnistene holder høy temperatur, og kan ligge og ulme i treverket i lang tid," skriver Havarikommisjonen i rapporten.

Brannen startet også i samme område som sveisingen, på bakken i snøoverbygget. Om det var den strømførende kontaktledningen som var årsak, ville brannen trolig begynt oppe.

Får ram kritikk

Havarikommisjonen gir mye kritikk til beredskapsarbeidet til både NSB og Jernbaneverket. Det var problemer å få fraktet både mannskaper og utstyr til Hallingskeid.

«Svakheter ved driftsberedsskapen ble meget synlig ved brannen på Hallingskeid," skriver de, på grunn av at det tok nær seks timer før nødvendig utstyr kom opp.

Det tok også tre timer før passasjerene ble evakuert, noe som gikk bra på grunn av at det var sommer og hytter i området.

Andre gang

Det er heller ikke første gang sliping fører til problemer: I 2008 bran et snøoverbygg et stykke fra Hallingskeid.

Også den gang var det slipearbeid, der et slipetog jobbet på skinnene. Havarikommisjonen skriver at de nå skal undersøke om det er likheter mellom de to brannene.

Her brenner toget fra Bergen  

- Mistet all bagasjen

Sveiset før brannen  

For tidlig å si noe om brannårsaken

Banen kjappere kjøreklar i 1960  

Les også:

Siste fra Økonomi