For mange etablerte rengjøringsfirmaer er det derfor ikke spesielt attraktivt å komme hjem til folk.

— Jeg drev tidligere et lite firma. Da var det stor pågang fra private. Nå forsvinner de fleste når de hører prisen, sier driftsleder Helge Jensen i Servicpartner1 i Kristiansand. De tar 350 kroner timen pluss moms, og tar ikke på seg jobber som tar under tre timer.

— Jeg tror mange tyr til svart arbeid eller mindre firmaer, legger han til.

En rekke rengjøringsfirmaer Fædrelandsvennen har vært i kontakt med bekrefter antakelsene. De tar jobbene når noen spør dem, men markedsfører det i liten grad. 300–400 kroner i timen blir for mye når folk skal ha rengjøring en gang i uken.

FLERE KJØPER. Siden 2000 har andelen norske småbarnsfamilier som kjøper privat rengjøringshjelp økt betydelig og var for to år siden på 13 prosent.

Det viser en analyse av forsker Ragni Hege Kitterød i Statistisk sentralbyrå (SSB) gjorde i 2009 blant over 15.000 intervjuede.

— Det var økende, men ikke så mange som man kunne få inntrykk av, sier Kitterød.

I år er det undersøkt hvor stor del av arbeidet som gjøres svart. Nesten halvparten (46 %) av de som har kjøpt renhold i løpet av de siste to årene har gjort det helt eller delvis svart, viser en ny undersøkelse om privatpersoners kjøp av svart arbeid som Opinion gjennomførte for Skattedirektoratet og ”Samarbeid mot svart økonomi”.

NHO tror andelen kan være enda større. Svært få renholdsbedrifter leverer renhold i private hjem. NHO Service har beregnet at i gjennomsnitt 6,5 prosent av alle husstander i Norge kjøper renhold svart. De store svarte tallene gjør også at det er svært vanskelig å kartlegge omfanget.