Selskapet fikk et resultat før skatt på 343 millioner kroner, identisk med resultatet i perioden juli-september i 2010. Driftsinntektene steg riktignok med 92 millioner kroner til 3.380 milliarder, men brutto driftsresultat var skuffende og falt fra 567 til 531 millioner kroner.

Selv om analytikere ifølge E24.no hadde forventet enda større vekst i driftsinntektene samt at driftsresultatet ville stige, betegner konsernsjef Rolv Erik Ryssdal resultatet som tilfredsstillende.

— Schibsted Media Group fikk et tilfredsstillende resultat for tredje kvartal 2011. Virksomhetene innenfor online rubrikk har fortsatt god vekst både i omsetning og resultat, på tross av økte investeringer i etableringer i nye markeder. Mediehusene har et noe svakere resultat i år sammenlignet med et svært godt tredje kvartal i fjor, men viser fortsatt gode marginer, tatt i betraktning den strukturelle nedgangen for løssalgsaviser, sier Ryssdal.

Annonseinntektene steg med 9 prosent, først og fremst på grunn av sterk framgang på internett. Men på andre områder fortsetter tilbakegangen:

— De siste månedene har uroen i verdensøkonomien hatt innvirkning på utviklingen i våre viktigste annonsemarkeder. I Schibsted har vi i tredje kvartal opplevd forsiktig tilbakegang i annonseinntekter for våre papiraviser, sier Ryssdal.

(©NTB)