— Vi hadde greid oss brukbart i finanskrisen, men som en ettervirkning av den sank ordreinngangen til det halve. Det ble en redningsplanke for oss når kontrakten til «Ramform Titan» og søsterskipene var i boks, sier Rolf Andreas Wigand. Seismikkskipet er verdens bredeste skip, med en karakteristisk form som et slags strykejern.

Han er administrerende direktør i Vestdavit AS, et selskap som leverer davitløsninger til livbåter. En davit er kranen som sørger for at livbåtene settes trygt på sjøen og holdes klar av skroget. Hovedsaklig har kundene en virksomhet som opererer under ekstreme forhold.

Solide tall

Regnskapstallene er snudd opp ned. I fjor solgte selskapet for 98 millioner kroner, og hadde driftsresultat på 10 millioner kroner.

— Nå har vi en god plattform å jobbe ut fra. I år vil veksten bli på 25 prosent. Resultatmessig ser det også positivt ut, sier WIgand.

Han forteller at kontrakten med Petroleum Geo-Services på verdens bredeste skip er i ferd med å åpne et nytt marked for selskapet i Japan. På grunn av formen på det spesielle skipet ble oppdraget ekstra krevende.

— Det var Mitsubishiverftet som kom tilbake og fortalte at vi har en kunnskap som ikke finnes i Japan i dag. Derfor har de introdusert oss overfor mulige kunder i der. Så denne kontrakten ser ut til å bety mer på lengre sikt, sier Vestdavit-sjefen.

Nisjebedrift

— Daviter er for spesielt interesserte?

— Hehe, vi er en rendyrket nisjebedrift som leverer davitløsninger til livbåter på seismikk og offshoreskip, i tillegg til kystvakt- og marinefartøy. En sterkt spesialisert virksomhet der vi må jobbe sammen med kundene for å ligge i forkant av hva markedet trenger.

Totalt 25 ansatte jobber med å utvikle livbåtløsninger for kundene. Godt plassert i maritimt miljø på Laksevågsiden. Davitene som er levert til «Ramform Titan» er bygget i Polen, men utstyres og testes av underleverandøren Fedje Mekaniske Verksted. Vestdavit har ikke produksjon selv.

Maritim klynge

- Hva er betydningen av å ligge i Bergen med en slik virksomhet?

— Ikke nødvendigvis lett å svare på. Men vi har nok en effekt av den maritime klyngen her ved at vi treffer bransjen og kan fange opp det som skjer. Forøvrig er 80 prosent av omsetningen eksport. Og vi bruker alle markedsføringsmidler til å delta på messer og direktesalg mot kunder.

Boomen i offshoremarkedet forsøker Vestdavit nå å få sin del av. De er en av to konkurrenter som tilfredstiller nye krav til løfteutstyr på sokkelen.

— Vi jobber hele tiden med å ta teknologien ut til nye kundegrupper. Det er slik vi kan vokse og er i øyeblikket godt posisjonert i forhold til offshoremarkedet, sier Rolf Wigand.

Bak Vestdavit AS står familien Røsstad som eiere. I tillegg eier Rolf Andreas Wigand og en kollega en fjerdedel. På eiersiden er også Ove Røssland som tidligere var i Schat- Harding- systemet med 25 prosent av aksjene.