Bla i bilder øverst

- Jeg håper ikke det vil skje. Vi jobber med flere prosjekter, men inntil videre er ordreboken helt tom.

Det sier administerende direktør Terje Sjumarken ved Noryards BMV AS.

- Jobben med dette skipet har gått knirkefritt. Skroget fikk vi levert i slutten av januar. Å utruste og bygge ferdig et så stort og komplisert skip på seks måneder er veldig bra, sier den stolte verftsdirektøren.

Enorme krefter

Alarmen begynner å hyle straks Sjumarken har invitert BT om bord i «North Sea Atlantic». Men vi blir ikke kastet i land.

- Alarmen skyldes testing av kranen. Kimingen er et varsel til alle som befinner seg på dekk om at tunge løft pågår.

En gedigen plattform lastet med jern heves sakte opp fra dekket før hele løftet svinges 360 grader rundt.

440 tonn går som en lek for denne Goliat av en kran, type boksboom.

- Kranen er satt sammen i Kristiansand av komponenter fra Estland, Danmark og Norge. Den kan løfte 550 tonn og er verdens største i sitt slag, forklarer Dag Heine Klepsvik.

- Veldig fornøyd

Det 144 meter lange offshorekonstruksjonsskipet er bygget for North Sea Shipping i Bakkasund i Austevoll.

Klepsvik har vært prosjektleder for rederiet siden kontrakten ble inngått i juni 2012, og har fulgt tett både byggingen av skroget i Romania og utrustningen på BMV på Laksevåg.

Både tegningspakker og skrogbygging tok litt lengre tid enn planlagt.

- Men her på Laksevåg har de stått veldig på. Progresjonen har holdt, og jeg er veldig fornøyd med resultatet.

16,5 knop

Siden midten av juni er det gått mye i testing. Båten er utrustet for å kunne styre undervannsfarkoster ned til 3000 meter. I Sognefjorden utenfor Høyanger ble utstyret sjekket ut på 1300 meters dyp.

Vi fikk den opp i 16,5 knop, og det er veldig bra

- På denne sjøprøven fikk vi også testet farten. Ifølge kontrakten skal den være 14,5 knop, men vi fikk den opp i 16,5 knop, og det er veldig bra, sier Klepsvik.

To-tre dager før dåp og overlevering arbeides det fortsatt på detaljer, og maskineri og systemer testes over en lav sko.

Men både Sjumarken og Klepsvik er forbausende rolige.

- Innen lørdag skal alt være finpusset. Da skal vi levere og skipet skal døpes av gudmor Sigrid Ann Våge. Jeg er mest urolig for været. Vi får håpe solen og varmen holder til da, sier Sjumarken.

Kan laste 4000 tonn

«North Sea Atlantic» er utleid til Technip, som er en av verdens største undervannsentreprenører. Etter overlevering skal hun rett i arbeid i Nordsjøen. Statoil trenger hjelp til å få satt ned noen subsea-moduler på 450 tonn på Åsgardfeltet.

- Dette er et såkalt multipurpose offshorefartøy. Men det er spesialisert for undervannsoperasjoner og kabel— og rørlegging. På en spole under dekk kan det lastes opp inntil 2000 tonn rør eller kabel. I tillegg er dekket dimensjonert for at det kan settes en tilsvarende spole der, slik at total lastemengde blir 4000 tonn, sier Sjumarken.

Håper på søsterskip

Siden januar er det medgått hele 600.000 arbeidstimer på Laksevåg-verftet for å gjøre jobben ferdig.

På det meste har 650 mann vært i sving på verftet, mens det i gjennomsnitt har vært 560 mann. 150 av disse er verftets egne. Resten er innleide folk pluss ansatte hos underleverandører.

- Byggingen av skipet har gitt betydelig arbeid til lokale bedrifter, blant annet innen elektroinstallasjon og rørlegging, sier Sjumarken.

- Hvordan er utsiktene fremover?

- Det ideelle vil være å få bestilling på et søsterskip til dette. På kort sikt håper vi på oppdrag innen reparasjon og vedlikehold, men må trolig permittere halvparten av arbeidsstokken i august mens vi venter på nye ordrer, sier BMV-sjefen.