Den tid da karaoke var forbundet med harry danskebåten-festing er forbi.

Hege A. Røe, pressekontakt i Nordisk Film, som distribuerer Singstar-spillene i Norge, forteller om en enorm suksess i Norge.

— Det er solgt mange flere Singstar-spill i Norge enn i Sverige og Danmark, så det er tydelig at vi har truffet noe hos det norske folk, sier Røe.

Idol-feber

Hittil er det solgt 142.000 Singstar-spill her til lands. Den første SingStar kom i fjor vår, og til sammen finnes det fire SingStar-spill.

Den siste versjonen, SingStar Norske Hits, kom i juli i år og er allerede solgt i 35.000 eksemplarer.

Les anmeldelsen av Singstar Norske Hits

Røe tror suksessen blant annet har å gjøre med Idol-konkurransen.

— Idol vekket nok lysten til å synge hos mange og enhver. Vi har dessuten merket at markedet er åpent for spill som er mer sosiale, sier Røe.

Mer stuerent

Morten Johansen, eier av Norsk Karaoke.no, merker at SingStar har gjort karaoke mer stuerent.

— Vi høster av at SingStar har blitt populært, og selger mer karaokeutstyr enn før. Jeg synes likevel ikke SingStar kan sammenlignes med ordentlig karaoke, sier Johansen.

35.000 nordmenn har kjøpt den norske versjonen av Singstar siden den kom for en måned siden.
SONY