Om eurokriser eller naturkatastrofer øker behovet for behagelige lenestoler, vites ikke, men møbelprodusenten Ekornes går som en kule.

40 år med suksess

40 år etter at Stresslessen ble lansert på markedet, selger selskapet lenestoler som aldri før.

Ifjor ble det solgt totalt 261.000 stoler verden over, noe som betyr rekordmye penger i kassen for møbelprodusenten fra Sykkylven.

Omsetningen i 2010 var på 2,87 milliarder kroner, en økning på nesten 11 prosent fra året før.

Resultatet før skatt var på 536 millioner kroner, en økning på hele 16 prosent.

— Merkevarebygging

Salg av Stresslesstoler utgjorde 60 prosent av Ekornes' omsetning.

— Mye av forklaringen er at Stresslessen har utpreget seg som den mest funksjonelle og komfortable lenestolen på markedet. Merkevarebyggingen vi har gjort for å etablere oss i konkurranse med alle andre møbelprodusenter har vært viktig og riktig, sier Arve Ekornes, selskapets produktutviklingsdirektør.

Han mener også at Ekornes', som en av få møbelbedrifter som produserer alle komponentene selv, er svært konkurransedyktige.

Amerikanere og tyskere vil sitte godt

Det er først og fremst amerikanere og tysktalende europeere som omfavner lenestolen.

75.000 stoler ble solgt i Sentral-Europa i fjor, noe som utgjorde 808 millioner kroner i omsetning. I USA og Canada ble det solgt 59.000 stoler, noe som gav en omsetning på 509 millioner.

— I disse markedene har vår primære kundegruppe, mennesker over 45 år, sterk kjøpekraft og stort fokus på komfort, sier Arve Ekornes.