SILJE VESTVIK

Via fildelingsprogrammer har man kunnet laste ned musikk, filmer og annet digitalt innhold gratis via internett i årevis. Denne teknologien har fått skylden for det synkende platesalget og omtrent alt annet som har gått galt i plateindustrien den siste tiden. Store kampanjer med stjerner som Madonna og Britney Spears har forsøkt å få forbrukerne til å skifte mening.

Men ikke alle er enige i at nedlastning skader industrien. Musikkentusiaster påstår tvert imot at nedlastning fremmer platesalget. De som laster ned mye musikk, har en tendens til å kjøpe mange CD-er i tillegg. Mindre plateselskap og enkelte artister har også tilbudt gratis nedlastning av enkelte låter for å øke distribusjonen.

Nå har internasjonale aktører som Apple og Microsoft bestemt seg for å gi forbrukerne det de vil ha. De selger digital musikk billigere via nettet enn i butikken. Også Coca-Cola, McDonald's og flere store selskap selger, eller ønsker å selge, musikk på denne måten. Flere millioner sanger er allerede betalt for og lastet ned.

Til lån på biblioteket

Den økte utbredelsen av lovlige nedlasting førte denne måneden til lanseringen av den første offisielle hitlisten for singler kjøpt på internett i Storbritannia. Listen er autorisert av den britiske plateindustrien, og regnes av mange som det største steget mot en legitimering av nedlastingsindustrien hittil.

Men de som håpet på et mer alternativt musikksyn på nettet, ble nok skuffet. Westlife toppet den første listen med en nyspilling av «Flying Without Wings», kun sluppet på nett. Og de fem største plateselskapene i verden sto bak samtlige av de 20 sangene på hitlisten.

I Norge har Musikkonline.no tilbudt nedlastning av norsk musikk siden høsten 2002. — Vi er i praksis den eneste aktøren på dette markedet i Norge, sier daglig leder Erik Brataas. Musikkonline.no eies av Phonofile AS, som forvalter de digitale rettighetene til rundt hundre norskeide plateselskap. Tjenesten tilbyr over 53.000 sanger av norske artister, og har kunder fra over 70 land.

I samarbeid med Bergen Offentlige Bibliotek og Deichmanske i Oslo står Musikkonline.no også bak eksperimentet Låtlån, en tjeneste der man kan «låne» musikkfiler i kortere perioder.

Ingen norsk «Topp 20»

— Det er viktig å orientere seg mot et marked som kommer nærmere og nærmere etter hvert som nedlastning av musikk blir mer akseptert, sier Brataas. Han forteller at Musikkonline.no har merket en viss økning i det siste, og tror den skyldes den generelle oppmerksomheten rundt nedlastning på MSN og iTunes.

— I takt med at det blir stadig mer oppmerksomhet rundt gode og lovlige tjenester som honorerer rettighetshavere vil trolig betalingsvilligheten øke, sier Brataas. Men noen norsk «Ti i skuddet» med oversikt over nedlastet musikk blir det ikke med det første.

— Det hadde vært lett for oss å lage en Topp 20-liste, men det er ingen vits ennå. Først når markedet utvides kan listen reflektere hele det musikksalget som skjer til nordmenn, sier Brataas.

Satsingsområde i Norge

Foreløpig er det vanskelig å laste ned musikk av internasjonale artister på lovlig måte i Norge. Apples iTunes Music Store kan for eksempel kun benyttes av brukere som har et kredittkort med fakturaadresse i USA, Storbritannia, Frankrike eller Tyskland. Apple har imidlertid annonsert at iTunes' europeiske dekningsområde skal utvides i oktober, og det ryktes at Norge er et av landene som får tilgang. Free Record Shop planlegger å etablere et norsk nettsted for digital musikk nå i høst.

— Vi tar sikte på å bli det første lovlige alternativet til nedlastning av både internasjonale og nasjonale artister i Norge, sier Olav Prestgard, markedssjef i Free Record Shop. Hvor mange sanger som tilbys og hvor mye de vil koste er foreløpig under utarbeidelse.

— I et stadig mer konkurranseutsatt marked, er det helt essensielt at vi tilpasser oss kundenes ønsker og behov. Vi synes satsing på nedlasting av musikk er uhyre spennende, og vi er stolte av å være den første, store aktøren i Norge som tar skrittet fullt ut, fortsetter han. Free Record Shop blir foreløpig den eneste bedriften som vil tilby både fysiske produkter og musikkfiler.

Vil lære opp forbrukerne

Prestgard mener det er svært viktig at det finnes lovlige alternativ for nedlastning.

— Bransjen har her et stort ansvar med tanke på å etablere holdninger som fører til at man innser at det å laste ned musikkfiler fra illegale aktører er det samme som tyveri. Det er snakk om artistenes levebrød og fremtid, sier han.

Brataas i Musikkonline.no ønsker nye tjenester velkommen.

— Vi tror det vil bidra til en solid totaløkning i dette markedet. Det vil skje både i form av ren omsetning, men ikke mindre viktig i forhold til å «lære opp» forbrukere til å ta i bruk nye digitale musikkbutikker. Det er dessuten på høy tid at norske forbrukere får et bredere tilbud av tjenester og repertoar.

Lav fortjeneste?

Steve Jobs, administrerende direktør i Apple, uttalte i en radiodebatt på BBC i sommer at CD-er og platebutikker kommer til å forsvinne i løpet av ti år. Han sa også at Apple først og fremst tjener på salget av iPods.

— iTunes kan få et ørlite overskudd, og vi er den suverent største tjenesten av dette slaget. Det må bety at alle andre taper penger. Jeg aner ikke hva de som ikke også selger spillere skal gjøre, for det er ikke rare pengene å hente på denne typen butikk.

Olav Prestgard i Free Record Shop er likevel optimistisk.

— Det gjenstår selvsagt å se hvorvidt man vil sitte igjen med penger etter betydelige investeringer, men vi ser lyst på dette. Inntil videre er vi først og fremst opptatt av at kundene får flere valgmuligheter og at musikk fortsetter å være en foretrukket underholdningsform, sier han.

<b>POPULÆR DUPPEDITT:</b> Mp3-spilleren iPod nyter stor suksess verden over, og er en viktig brikke i formatkrigen mellom Microsoft og Apple, som konkurrerer om dominans i det digitale musikkmarkedet. - Teknologikonkurransen er beinhard på internasjonalt plan. Det er svært uheldig for forbrukerne, sier Brataas, daglig leder i Musikkonline.no. ARKIVFOTO: ODDLEIV APNESETH