Benedicte Fjeldsbø (19) fra Lindås, er en av mange tusen studenter som skal motta støtte fra Lånekassen når studieåret begynner i august. Lånekassens gjeldsbrev kan i teorien signeres elektronisk via Altinn.no og Buypass-tjenesten. Tekniske problemer gjør imidlertid dette vanskelig for mange.

— Vi har fått en del henvendelser både på telefon og e-post, sier Hanne Bjertnes, medierådgiver hos Lånekassen.

Siden vi ble kjent med dette problemet i februar-mars, har vi jobbet med å løse det.

Hanne Bjertnes

Det er tekniske problemer i Lånekassens og Altinns systemeter som er årsaken til problemet. Kommunikasjonsansvarlig i Altinn, Jørgen Ferkingstad, forklarer at det hele skyldes et teknisk generasjonsskifte og oppgradering av programvare.

— Buypass har kommet med en ny versjon av sin programvare for smartkortene som også den siste versjonen av Altinn (Altinn II) har tatt i bruk, men elektronisk gjeldsbrev ligger ennå på gammel plattform. Den gamle gamle Buypass-versjonen har dessverre flere kjente svakheter og er sårbar for brukernes eget oppsett av sine PCer (for eksempel brannmuroppsett). Dette vil forhåpentligvis bli mye bedre når Lånekassen kommer med elektronisk gjeldsbrev på den nye Altinn-plattformen, men det skjer dessverre først litt seinere i høst, sier han til bt.no.

Mager trøst

Benedikte Fjeldsbø, som skal begynne på sykepleierutdanningen ved Høyskolen i Sør-Trøndelag, sier hun har sittet i timesvis og forsøkt å komme gjennom med signeringen

— Jeg er veldig frustrert nå. Altinn sier dette skyldes en teknisk feil i systemet, og at de derfor ikke kan hjelpe meg, forteller hun.Fjeldsbø ser seg nå nødt til å låne penger, i verste til høy rente via forbrukslån.

— Jeg trenger Lånekasse-pengen til å betale husleie, bøker og PC, sier Fjeldsbø.

Hun sier hun også vil få problemer med å ha penger til mat. Hun har ikke jobb for tiden.

Evig telefonsirkel

Da signeringsproblemene oppsto, ringte Fjeldsbø først Altinn. Det endte i en telefonisk runddans:

— Jeg ringte først Altinn, de sa jeg måtte ringe Buypass. Hos Buypass sa de at jeg måtte ringe Norsk tipping siden jeg brukte tippekortets Buypass-funksjon. Norsk Tipping sendte meg tilbake til Buypass, som sendte meg tilbake til Altinn. Altinn ba meg deretter tinge Lånekassen, som sa jeg skulle ringe Skatteetaten. Der kunne de ikke hjelpe meg, og ba meg ringe Altinn.

— Da fikk jeg nok.

- For lenge

På Altinns nettsider står følgende å lese:

Det er dessverre enkelte som opplever problemer med å signere gjeldsbrevet fra Lånekassen i Altinn. Du kan lese om hvordan du kan løse problemet her: http://www.lanekassen.no/altinn. Hvis du etter flere forsøk ikke har fått signert gjeldsbrevet elektronisk, kan du signere papirgjeldsbrevet som du automatisk får i posten i løpet av 1-2 uker. Vi beklager ulempene dette medfører.

— Dette er jo altfor lenge. Det tar jo kanskje en uke før gjeldsbrevet kommer, og deretter må man signere det og sende tilbake. Så går det enda lenger tid fra de har mottat brevet og til pengene kommer på konto, sier Fjeldsbø.Fjeldsbø fikk også beskjed av Altinn at hun kanskje ville klare å få signert gjeldsbrevet hvis hun forsøkte mange nok ganger. Hele onsdag satt hun og forsøkte uten å lykkes.

På Lånekassens nettsider, ligger en rekke med forslag til hva man kan gjøre for å løse problemet med signeringen. Ved problemer som det Fjeldsbø og mange andre har, vises det til Altinns brukerservice.

- Beklager

— Hos Lånekassen beklager man på det sterkeste at disse tekniske problemene gir trøbbel for studentene.

Siden vi ble kjent med dette problemet i februar-mars, har vi jobbet med å løse det. Til høsten skal gjeldsbrevet over på en ny teknisk plattform hos Altinn, sier medierådgiver Bjertnes hos Lånekassen.

- Har du forståelse for at dette er en mager trøst for de som nå må ta opp forbrukslån for å klare seg?

— Det har jeg, hvis så er tilfelle. Men dette er en kompleks teknisk situasjon med mange involverte aktører, sier hun.

Kortere brevtid

Lånekassen sier de har satt i gang flere tiltak for studentene. Blant annet sender de ut papirgjeldsbrevene tidligere enn ellers.

— Normalt sendes papirgjeldsbrev ut eter syv dager, men nå sender vi dem ut etter 3-4. I tillegg har vi lagt ut god informasjon på nettsidene våre, sier Bjertnes.

Hva mener du om Lånekassens håndtering av problemet?