Norge er et av de få landene i Europa som ikke har en stjerneklassifisering av hoteller, og deler av hotellnæringen har selv vært motstandere av en slik ordning. Ikke minst gjelder dette Petter Stordalen og Nordic Choice Hotels, som med full kraft har sagt konsekvent nei til ethvert fremstøt på å få til en offisiell stjernerangering i Norge.

Stjernedryss

For litt over en uke siden åpnet norsk reiseliv en ny internasjonal bestillingsside på nett for reiser i Norge.

Til manges store overraskelse opptrer Choice-gruppen her med stjerner på alle sine norske hoteller. Choice har fått tilbud om, og sagt ja til, å bestemme antallet stjerner på det enkelte hotell helt på egen hånd. Da har Stordalen satt alle prinsipper til side og latt stjernene drysse over sine egne hoteller på den nye nettsiden som Innovasjon Norge står bak.

— Et stort paradoks, mener adm.dir. i NHO Reiseliv, Knut Almquist, som gjennom mange år har jobbet for å få på plass en stjerneordning for norske hoteller.

Han sier han respekterer Stordalens motstand mot å innføre nasjonale stjerner, men mener det da er helt feil av Choice-gruppen å kommunisere med markedet på et nasjonalt nettsted med stjerner som den har fått sette selv.

- Ikke objektivt

— Når vi snart får på plass en nasjonal stjerneordning vil den være det beste for forbrukerne. Folk får da en nøytral bedømming av standarden på det enkelte hotell. At hotellene setter sine egne stjerner, slik Choice gjør, er jo ikke objektivt, sier NHO-sjefen.

Petter Stordalen og konsernsjef i Nordic Choice Hotels, Torgeir Silseth, har hele tiden dømt stjerneordning nord og ned og sier at de fremdeles er motstandere av at det skal brukes penger på å få til en hotellklassifisering i Norge:

— Årsaken til at vi opererer med stjerner på boooknorway.no, var at vi ble bedt av selskapet om å gi hotellene våre en vurdering. De mente at det ville værfe uheldig hvis alle andre kjeder opererte med stjerner og ikke vi. Derfor satte vi oss ned og ga dem en klassifisering vi mener vi kan stå inne for, fordi vi også vil støtte en så viktig ny salgskanal som den nye nettsiden er.

- Den beste ordningen

- Så stjerner er OK, bare dere får bestemme antallet selv?

— Nei, vi er fortsatt motstandere av stjerneordning fordi de er overflødige og en avleggs måte å henvende seg til markedet på. Alle vet jo at det bare skal et par tastetrykk på sosiale medier til for å få opp hva tusenvis av kunder har fortalt akkurat hva de mener om de enkelte hotell. Det synes vi er den beste ordningen. Å innføre en stjerneordning er dyrt, og stjerner er ikke noe godt verktøy for publikum å bruke for å finne ut om et hotell eller bra eller ikke. I presentasjonen av alle våre hoteller på vår egen nettside lenker vi inn til eksterne gjestevurderinger der det fins både gode og dårlige omtaler, som publiseres helt uten at vi har mulighet eller ønske om å kontrollere innholdet, sier konsernsjef Silseth.

Prosjektleder for booknorway.no, Kjell Galstad, bekrefter at hotellene har fått bestemme antall stjerner på sine hoteller.

Si din mening i kommentarfeltet under!