Bare det siste året har økningen i salget av kortreist mat og matspesialiteter vært på 6,7 prosent, skriver Nationen.

— Veksten er et godt bevis på at folk ønsker matspesialiteter velkommen, sier administrerende direktør Nina Sundqvist i stiftelsen Matmerk.

Hun mener årsaken til at lokal mat blir stadig mer populært, er at norske forbrukere er blitt lei av at pris er det eneste saliggjørende.

— De gjør et opprør mot at saksa, og ikke kniven, er det viktigste kjøkkenredskapen, sier hun.

Mindre utvalg

Seniorforsker ved Trøndelag forskning og utvikling, Margrete Hembre Haugum, er heller ikke overrasket, og mener prisfokuset de siste årene har gitt et mindre utvalg.

— Forbrukerne synes mat med spesielle kvaliteter er interessant, at maten smaker annerledes og har en annen kvalitet enn det forbrukerne er vant med. I tillegg har de fleste forbrukere råd til å betale ekstra for denne maten, sier Haugum.

Det finnes mellom 1500 og 1700 lokale matprodusenter i Norge, ifølge tall fra AC Nielsen.