I undersøkelsen, som er gjennomført av kommunikasjonsbyrået Apeland, Reputation Institute og professor Peggy S. Brønn ved Handelshøyskolen BI, troner sørlandsbedriften Stormberg helt på topp med en omdømmescore på 83 poeng av 100 mulige.

Det skriver fvn.no.

Tur — og sportstøyprodusenten scorer godt på produkter og tjenester, men topper på områdene etikk og samfunnsansvar .

I tillegg trekker forbrukerne frem Stormbergs tydelige sosiale engasjement, som blant annet innebærer samarbeid med humanitære organisasjoner, ansettelser av tidligere kriminelle, rusmisbrukere og psykisk syke, og strenge etikk- og miljøkrav i forretningsdriften.

- Overraskelse

— Det er en veldig hyggelig overraskelse, det må jeg virkelig si. Vi er det desidert minste selskapet som er med på den listen. Det er de 50 største og mest synlige som er inkludert, at vi i det hele tatt er med, er stort, sier Stormberg-gründer Steinar J. Olsen til Fædrelandsvennen.

Mange tror kanskje at godt omdømme handler om å snakke om de rette tingene, men vi gjør faktisk de tingene

— Jeg tror grunnen er at folk ser at det er samsvar mellom det vi sier og det vi gjør. Mange tror kanskje at godt omdømme handler om å snakke om de rette tingene, men vi gjør faktisk de tingene, supplerer Olsen.

Han har rekruttert 25 prosent av sine nesten 148 ansatte blant mennesker som har slitt med å komme ut i jobb.

I tillegg donerer han én prosent av omsetningen til «å gjøre verden litt bedre», og i 2011 utgjorde dette 1,9 millioner kroner. Siden starten i 1998, har dette nå blitt til sammen over 12 millioner kroner.

Olsen har i tillegg klimanøytralisert Stormberg og samarbeider med veldedige organisasjoner som Røde Kors, SOS-barnebyer og krisesentre.

Retningslinjer på kinesisk

På veggene i de kinesiske fabrikkene som syr klærne hans, henger det norske firmaets etiske retningslinjer — på kinesisk.

— Vi skal gjøre verden til et bedre sted. Mange andre vil kanskje mene det er naivt å si det, men vi har tro på det. At vi på vår måte kan bidra, at vi forsøker å ta vår del av ansvaret. Vi er på ingen måte gode nok, vi vet vi kan bli bedre, og jeg tror ikke Stormberg er så flinke som målingen gir inntrykk av. Men dette er en god inspirasjon i det videre arbeidet, sier Olsen.

Sosiale medier

Selskapet har solgt over 11 millioner klesplagg i Norge de siste 14 årene, i tillegg er de, ifølge de 7500 som har svart på undersøkelsen, flinke til å kommunisere sitt engasjement gjennom sosiale medier.

— Mange andre virksomheter tar stort samfunnsansvar. Men få synliggjør det i så stor grad som Stormberg. De benytter Facebook og Twitter aktivt og strategisk for å fortelle om virksomheten og samfunnsengasjementet. Stormberg utnytter virkelig potensialet som ligger i sosiale medier, sier Bjørg Kari Paulsen, analysesjef i Apeland, i en pressemelding.

Andre selskaper som scorer godt i undersøkelsen, er fjorårsvinneren Vinmonopolet, som øker fra 80,7 poeng i fjor til 81,6 i år. Deretter følger Ikea med 81,3 og Apple med 80,3. Score over 80 kategoriseres som «fremragende omdømme».

På bunnen, i kategorien «svakt omdømme», ligger bemanningsbyrået Adecco, en bedrift som har vært i hardt vær det siste året, med 40,4 poeng