Det er det svenske oppkjøpsfondet EQT som har kjøpt 57,5 prosent av StormGeo, skriver Dagens Næringsliv. Ifølge avisen ble StormGeo nedringt av investorer og oppkjøpsfond etter at de kjøpte opp den amerikanske konkurrenten Applied Weather Technology (AWT) i januar.

Kjøpte konkurrent

— Da vi kjøpte AWT så var det plutselig som om alle verdens investorer plutselig fikk samme idé i hodet. Vi ble ringt i et kjør av oppkjøpsfond og investorer, sier styreleder Erik Langaker til Dagens Næringsliv.

Det hele startet med at TV 2- værmelder Siri Kalvig og TV 2 startet selskapet i 1998. Sammen med Kalvig, som er styremedlem i StormGeo, har også rundt 50 av de ansatte meteorologene i StormGeo plutselig blitt rike.

— De er sjokkskadet, men de skjønner jo at de har gjort en kule, sier Langaker til DN. Han sitter selv på en aksjepost som er verdt anslagsvis 50- 60 millioner kroner etter salget.

Ansatte beholder aksjene

Konsernsjef Kent Zehetner fortellerat de fleste meteorologene har valgt å beholde majoriteten av sine aksjer.

— Det er jeg veldig glad for at kollegaene mine gjør, og det har jegogså selv valgt å gjøre. Vi har alle klokketro på selskapet og har enfantastisk jobb hvor vi hver dag leverer tjenester som reduserer risikoen iværsensitive operasjoner, sier Zehetner til Bergens Tidende.

Han forteller at de ansatte synes deter utrolig gøy å lede et globalt selskap fra Bergen.

StormGeo har i Reiten & Co’s eierskapsperiode vokst fra 75ansatte og 8 kontorer til 320 medarbeidere lokalisert i 22 kontorer, fra Tokyoi øst til Anchorage i vest.

— De har vært en avgjørende partner i vår sterkeste vekstperiodesiden oppstart, sier Zehetner.

Vil være nummer én

Han er glad for å få EQT som nymajoritetsaksjonær i selskapet.

— EQTs internasjonale posisjon ogerfaring fra global virksomhetsekspansjon, lisensbaserte forretningsmodeller,både innen offshore- og programvaresektoren, samt deres betydelige globalenettverk av industrielle rådgivere, vil være viktige bidrag til vår videreinternasjonale vekst, sier Zehetner

Målsettingen er å være nummer éni verden innenfor beslutningsstøtte for værkritiske operasjoner.

320 ansatte

— Det er dette vi jobber med hver dag, klima ogklimarisiko for våre kunder, og det er en fantastisk meningsfull jobb. Det erdet vi brenner for. Vi er i et marked som vokser på grunn av stadig økendeutfordringer innenfor både vær og klima. Derfor mener vi at vi skal kunne vokselike sterkt, sier Zehetner.

I januar kjøpte StormGeo opp den amerikanske konkurrenten AWT og ble dobbelt så store.

Konsernsjefen ville ikke oppgi kjøpesummen StormGeo måtte ut med, men for å finansiere oppkjøpet hentet selskapet inn et obligasjonslån på 500 millioner kroner. StormGeo hadde etter oppkjøpet 320 ansatte, hvorav 50 ved hovedkontoret i Bergen.

Global aktør

Siden Siri Kalvig og TV 2 startet selskapet har det vokst til å bli en global aktør, og driver i dag stort sett med andre ting enn å melde været på TV 2. Værvarsling på TV utgjorde etter oppkjøpet omtrent to prosent av total omsetning.

TV 2 selger seg etter det DN erfarer helt ut av selskapet. Langaker selv selger seg heller ikke ut.

— Planen er å gjøre dette minst tre ganger til. Nå er grunnlaget på plass og vi er blitt globale. Nå skal vi bli børsnotert i New York eller London om fem år, sier Langaker til DN.