Utfordringene står i kø for norsk reiseliv de kommende årene, og 2012 kan bli et tøft år for hele næringen.

– De store bedriftene vil nok gjøre det bra, mens mindre norske bedrifter har en jobb å gjøre. Der kreves det i første rekke fornyelse, sier direktør Per-Arne Tuftin i Innovasjon Norge.

Tall til og med november 2011 viser at antall utenlandske gjestedøgn i Norge er uendret sammenlignet med samme periode i 2010. I tilsvarende tidsrom har det norske markedet hatt en økning på 3 prosent.

– Vi opplevde en strukturendring i turistankomster i 2011. Veksten kom fra små markeder, mens vi har opplevd en tilbakegang fra de tradisjonelt store utenlandsmarkedene, sier Tuftin som konstaterer at tilstrømningen av utlendinger ikke øker i samme grad som nordmenns iver etter å oppleve andre land.

Tuftin spår en total vekst til norske reisemål på 2 prosent i 2012, basert på nullvekst fra utlandet. Det stipuleres en oppgang på 3 prosent fra norske ferierende som vil oppleve det hjemlandet har å by på.

(©NTB)

Direktør Per-Arne Tuftin i Innovasjon Norge
Berit Roald / Scanpix